Mondraker Podium - versenyeken tesztelve

Szerző: shLétrehozva: 2011. augusztus 4. 10:06
A 2011-es mountain bike szezonban a Mondraker gyár scandium vázas Podium bringájával versenyzem. A forgalmazó felkért, hogy versenyzői szemmel értékeljem a kerékpárt.


A dobozból kicsomagolva egy fiatalos, színben harmonizáló bringát raktunk össze. Az alkatrészek és az egész bringa első ránézésre is figyelemfelkeltő, vagány. A kiegészítők legtöbbje a saját OnOff nevű márka modellje (kormány, stucni, nyeregcső, nyereg, kerékszett), emiatt lehetőség volt arra, hogy ezeket az alkatrészeket a vázhoz passzoló színekben gyártsák le. A festés szép (megy a csapat színeihez:)), jó minőségű, és a használat és felpattogó kövek hatására sem pattogzik le.

A váz alumínium-scandium ötvözetből készült, M-es méretben 1260 g. A súly annak ismeretében főleg kiváló, hogy számos ponton meg van erősítve a váz, így például a támvillák között, a hátsó kerék felett. A szép kialakítást némileg beárnyékolja, hogy a kulacstartó szemek egy idő után zörögni kezdtek a vázban, de ez könnyen orvosolható szilikon pasztával.


A saját kiegészítők között a kormány, stucni, nyeregcső szép színe és praktikus kialakítása mellett relatíve alacsony súllyal is büszkélkedhet, ez azonban már nem mondható el a kerékszettről. Ettől eltekintve a kerekek robosztusak, a hosszú távú strapabíró képességükről majd a szezon végén tudok beszámolni. A kormány széles (660 mm), így a bringa jól irányítható és a rázós részeken is magabiztos vele az ember. Mindenkinek csak ajánlani tudom a széles kormányt, megszokás után minden lejtő könnyebbnek tűnik vele.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

A hajtás Shimano SLX váltókarokból, XT hátsó váltóból, SLX első váltóból és SLX fogaskoszorúból áll. A hajtókar egy SRAM S1000, mely nem üreges kialakítású, így nem is a legkönnyebb (930 g). A versenyeken az eredeti 44/33/22-es tányérokat használom, hátul a legnagyobb lánckerék 34-es. Így a meredekeken sem kerülök bajba.

 

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

A Kenda Karma gumik egész jó súlyban vannak (~455 g a gyári adat szerint), tapadásuk erdei talajon szuper, de murvás úton könnyebben megcsúsznak. Valószínűleg ennek oka, hogy az oldalsó bütykök nem olyan magasak, és mindegyik négyzet alakú, így kicsit BMX-es gumira hasonlít, és valószínűleg döngölt vagy kemény erdei talajon ezért olyan jó.

 

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Nagyon pozitív, a bringa mellett szól, hogy gyárilag egy OnOff pedállal érkezik, amely Shimano kompatibilis. A pedál súlya jó (~370 g), és kifogástalanul működik. Egy jó pont a Mondrakernek a pedálért, sajnos sokszor az új bringákról lespórolják a pedált, így az árak és felszereltségek összehasonlításánál ezt is figyelembe kell venni!

Winkler Gábor
  Fotó: Winkler Gábor

A villa a RockShox Recon Gold TK modellje, amiről elmondható, hogy könnyű (1770 g a gyári adat szerint), jól működik, levegős volta miatt széles tartományban állítható, ahogy a csillapítás is. Külön negatív légkamra nincsen benne, de ennek nem éreztem különösebben hiányát. Megbízhatóan teszi a dolgát, a lockout könnyen kezelhető és jól működik.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

A bringáról összességében elmondható, hogy nagyon kényelmes a széles kormány, vázgeometria és gyári üléspozíció miatt, élvezetes vele a bringázás. Az egész gép maga könnyű (11,4 kg pedállal), ez főleg kiállva gyorsításkor, vagy kanyarban korrigáláskor érezhető. Kiválóan alkalmas maraton, XCO versenyzésre, de akár túrázásra is, az említett kényelem miatt. Versenyzéshez érdemes a kerekeket és elhasználódás után a hajtókart kicserélni, de ezen kívül nem változtatnék rajta.

Nyári árzuhanás a teszt megjelenésekor: Egyes Mondraker XC kerékpárokra akár 25% engedmény. Részletekért KATTINTSON IDE!

Geometriai adatok:
  Vázméret:   XL / 520MM   L / 470MM   M / 420MM
A fejcső-szög:   70.5º   70.5º   70.5º
B ülőcső-szög:   73º   73º   73º
C felsőcső:   620mm   605mm   580mm
D láncvilla:   424mm   424mm   424mm
E tengelytáv:   1098mm   1082mm   1057mm
F villa-előrenyúlás:   39mm   39mm   39mm
G középrészmagasság:   292mm   292mm   292mm

Műszaki adatok:
Váz Podium Extrolite Scandium Hydroformed
Méretek M / L / XL
Rugóstag /
Teleszkóp Rock Shox Recon Gold TK SA 100mm
Kormánycspágy FSA Th-848 Semicartridge 1-1/8\"
Kormányszár Onoff XC 31.8mm 90/100mm
Kormány Onoff XC Low Rise 31.8mm 630mm
Markolat Onoff Diamond
Nyeregszár Onoff Notion 0-R Podium Custom 27.2mm 350mm
Nyereg Onoff XC Podium custom design
Első Fék Shimano M445 160mm
Hátsó Fék Shimano M445 160mm
Fék Kar Shimano M445
Felnik Onoff Rail Wheelset
Küllök CN Stainless
Első Agy Onoff Disc Qr
Hátsó Agy Onoff Disc Qr
Külsők Kenda Karma 2.0
Hajtómű Sram S1000 3.3 44/33/22T
Középrész Sram GXP
Pedál Onoff Mtb Spd
Lánc Sram PC 1031 10s
Első Váltó Shimano SLX FD-M661-10
Hátsó Váltó Shimano XT RD-M773 GS 10s
Váltókar Shimano SLX SL-M660-10
Fogaskoszorú Shimano HG-81 11-34T 10s
Súly (pedálok nélkül) 11.4Kg
Ajánlott Fogyasztói Ár: 415 000 Ft

KAPCSOLÓDÓ CIKKÜNK
Mérföldkő: az új Mondraker Podium Carbon
Még koncepció-bringának is formabontó a Mondraker hétvégén leleplezett cross-country zászlóshajója, az új Podium Carbon, azonban a spanyol gyártó karbongépe karácsonytól már Magyarországon is kapható!...
Tovább a teljes cikkhez »
  

KAPCSOLÓDÓ CIKKÜNK
Mondraker Magyaroszágon: DH-tól a CC-ig
A Mondrakert spanyol kerékpárfanatikusok egy kis csapata alapította 2001-ben. A Monrdakernek sikerült fejlesztéseinek köszönhetően rövid idő alatt igen előkelő helyre felküzdenie magát a kerékpár gyártók közötti ádáz harcban. A...
Tovább a teljes cikkhez »

KAPCSOLÓDÓ CIKKÜNK
Interjú: Michelberger Szilvi Mondrakeren
Michelberger Szilvi hirtelen robbant be a hazai mountain bike életbe, ehhez képest tavaly már elit dobogós helyekkel büszkélkedett a maratonokon. A versenyeken kívül is hamar aktivizálta magát, itt, a Bringahíradó hasábjain is...
Tovább a teljes cikkhez »