Mondraker Magyaroszágon: DH-tól a CC-ig

Szerző: shLétrehozva: 2011. július 24. 09:21
A Mondrakert spanyol kerékpárfanatikusok egy kis csapata alapította 2001-ben. A Monrdakernek sikerült fejlesztéseinek köszönhetően rövid idő alatt igen előkelő helyre felküzdenie magát a kerékpár gyártók közötti ádáz harcban. A legnagyobb áttörést eddig az extrém vonalon sikerült kiharcolniuk, ahol a gyári csapat világkupa sikerekkel büszkélkedhet.


A Mondraker magyarországi megjelenését első évben Liszi Atilla a Dowhnill Magyar Országos Bajnoki cím elnyerésével koronázta meg. A Cross Country vonalon pedig Michelberger Szilvi stílusosan egy Podium nyergében küzd a pódiumért.

Információk Magyarországon a Mondrakerről IDE KATTINTVA érhetők el.

A Mondraker fejlesztői számára a legfontosabb szempont az elérhető legjobb technológia ötvözése a kiváló minőséggel, a mountain bike összes ágában a downhill-tól a cross country-ig, a profitól egészen az amatőr szintig. Ennek jegyében 2011-ben, az úgynevezett Stealth konstrukcióban készülő vázak egyre több modellnél kerültek bevezetésre. Ez a fejlesztés lehetővé teszi, hogy a hagyományos kerek vázcsövektől eltérően a négyzetes csövek alkalmazásával, a vázra ható stressz pontokra koncentrálva olyan kerékpár vázat tervezhessünk, ami merevebb és könnyebb hagyományos társainál. A Stealth tubing mellett az egyedi Zero Suspension System is elérhetővé vált a teljes rugóút tartományban, 120 millimétertől egészen a 200 millimétert mozgó vázakig.

A Mondraker rövid 10 éves története során már számos technológiai újdonsággal rukkolt elő. Ezek egyike az úgynevezett Zero Suspension rendszer.  

A Zero Suspension System-ről bővebben majd egy későbbi cikkünkben írunk, de összefoglalva az alábbiakat állapíthatjuk meg róla: ez egy virtuális forgásponttal rendelkező ún. VPP rugózási rendszer (hasonlóan a Giant Maestro vagy Santa Cruz VPP), de a VPP előnyeit egyedülállóan a világon a rugóstag lebegő felfüggesztésével (pl Trek vagy Cube) ötvözi. Ennek következtében a kerékpár lejtmenetben hihetetlenül aktív, és teszi ezt anélkül, hogy felfelé vagy síkon tekerés közben a hátsó rugóstag elnyelje az energiánkat. Ezért ennél a rendszernél sokkal kisebb jelentősége van a kimerevíthető hátsó tagnak, mivel a problémát a váz és a rugózás kinematikája már nagyrészt megoldja.

A Mondraker termékpalettájának szemügyrevételét kezdjük az Enduro vonallal.
Az enduro kerékpározás külföldön egyre nagyobb sikernek örved. Sokak szerint az enduro-kerékpározás visszatérés a gyökerekhez. Szellemiségükben a mai hegyikerékpárosok egyre közelebb kerülnek azon őseinkhez, akik a 80-as évek közepétől a San Francisco-i Golden Gate-től északra fekvő erdőkben tekertek napokon át.

A mindennapi hegyikerékpárosok tábora egyre gyarapszik mostanában. Ők azok, akiket már nem hajt a versenyszellem, nem akarják mindenkinek megmutatni, hogy mennyivel ügyesebbek vagy gyorsabbak, pusztán egy dolgot szeretnének: kerékpározni. Kerékpározni változatos terepeken, megszenvedve a fölfelét, de széles mosollyal az arcukon, amikor az ösvény elérte a hegytetőt és végre elkezdődik a lejtő! Sziklákon, gyökereken, sodrós murvás vagy döntött kanyarokon keresztül irány a völgy!

Az ilyen hétköznapi emberek, akik vagy ráuntak, vagy sosem volt kenyerük, hogy sorba álljanak a felvonóra, vagy kilométeren keresztül véres verejtékkel küzdjenek az életben maradásért. Ők azok, akik hisznek abban, hogy létezik a szent grál, az „egyetlen” kerékpár aminek csak felhuppanunk a nyergébe és jól érezzük magunkat, amivel ugyanolyan élvezet felfelé, mint lefelé menni.

Nekik ajánljuk a Mondraker Enduro és All Mountain kerékpárjait. A bevezetőben említett Zero Suspension rendszer mellett ki kell emelni a négyszög profilokból hegesztett alumínium vázakat is, amit a Mondraker szakemberei Stealht technikának kereszteltek. A négyszög alakú csőprofil és a hajlított felső csövek igen egyedi arculatot kölcsönöznek a kerékpároknak.

A Mondraker Zenith kerékpárja az extrém endurózást kedvelőket célozza meg. A kerékpár a maga 170mm-es rugóútjának köszönhetően a nehezebb alpesi terepekkel is könnyedén birkózik meg. A váz merevségét az első és hátsó keréknél alkalmazott átütő tengelyek segítik jobban elő, amelyek a DH-s társaikhoz képest gyorszár segítségével is kioldhatóak. A hegyre feljutást segíti elő az állítható nyeregcső, és az első átdobó két lánctányér segítségével. Mind a Zenith mind pedig a Dune modelleknél a vázon ISCG felerősítések vannak, azaz a kerékpár könnyen átalakítható szimpla tányéros meghajtásúvá egy láncterelő felszerelésével. Ha már idáig eljutottunk, akkor valószínűleg a Zenith állítható fejcsőszögével is kísérletezgetünk. A tekerősebb delikvensekek meredekebb, az inkább lefelé száguldozni vágyók meg szalajtósabb villaszöget állíthatnak be a vázhoz kapott csészék segítségével.

A Mondraker Zenithhez hasonló endurózgatásra ajánlott a Dune is. A Dune azonban egy kicsit lightosabb verzióban egy centivel rövidebb rugóúttal és Fox DHX helyett egy még könnyebb Fox RP rugóstaggal van szerelve. A váz konstrukciója azonban az állítható fejcsőtől eltekintve megegyezik a Zenith-tel.

Az Enduro és az All Mountain gépek között egyre kisebb a különbség, a Mondraker Foxy kerékpárját az angol Dirt magazinon kívül számos más neves kerékpáros szaklap is az egyik legjobb All Mountain kerékpárnak tartja. Ezt rendkívül merev vázának és nem utolsó sorban ugyanannak a Zero Suspension rendszernek köszönheti, mint a nagyobb testvérei. A súly már igen-igen csábít a hegymászásra is, és az első két tányérral és nagyobb hátsó fogas koszorúval ez már nem is okozhat gondot.

A Mondraker a Cross Country vonalon mind össztelós mind pedig merevfarú kerékpárokkal képviselteti magát. A Mondraker Factor egy 120 mm rugóúttal rendelkező trail kerékpár. A kerékpár kialakításánál nagy hangsúlyt fektettek a gyár mérnökei arra, hogy a tekerés közben minimális energia vesszen el a hátsó himbarendszernél, illetve hogy mindezek ellenére a kaptatókon a hátsó keréknél jó tapadást érjenek el, és a nagyobb egyenlőtlenségek ne dobálják a kerékpár hátulját. Ezt a Zero rendszer himbáinak változtatásával sikerült elérniük (ha megfigyeljük a Factor-nál az alsó himba inkább hátra és lefelé mutat mint a Dune himbája aminek sokkal nagyobb a horizontális esése, nagyobb hátsó irányú elmozdulást lehetővé téve ezzel).

A Mondraker merefvarú gépeinek csúcsmodelljei a Podium Carbon széria. Ezen széria minden modelljénél laminált karbon monocoque technológiát alkalmazták. Ez lehetővé teszi, hogy a stressz terhelések eredményeit felhasználva olyan optimális vázcső vastagságot érjenek el a váz különböző részein, mely a legnagyobb váz merevséget garantálja a legalacsonyabb súly mellett. De a Mondraker nem áll meg a hagyományos vázkonstrukcióknál az XC gépeinél sem, jövő évi modelljüknél, amelyről sajnos még nem közölhetünk részletesebb információkat, az össztelós szériánál alkalmazott ún. Stealth technológiát fogják alkalmazni, aminek következtében a karbon vázak hasonlóan pl. az össztelós Foxy vázához  is négyszög profilú csövekből fog állni.

A Mondraker paletta soron következő modelljeinél a scandium ötvözetes alumínium vázat használt a gyár. A hazai mezőnyben Michelberger Szilvi versenyzik egy Mondraker Podium kerékpárral, és reményeink szerint nemsokára mi is megkapunk egy ilyen kerékpárt tesztelés céljából. Szilvi eddig nagyon meg volt elégedve a kerékpárral. Mint tudjuk, Szilvi szereti lefelé nagyobb terhelésnek kitenni a kerékpárokat (amibe sajnos egy két esés is belefért idén) de a Mondraker mérnökei mintha előre gondoltak volna ezekre, és külön megerősítették a vázat a különböző stressz pontoknál.

Végül, de nem utolsó sorban az XC palettán lévő két Finalist kerékpárról sem szabad megfeledkeznünk. Mindkét kerékpár egy erős alumínium vázra épül, ami triplán húzott csövekből készítettek.

Információk Magyarországon a Mondrakerről IDE KATTINTVA érhetők el.

KAPCSOLÓDÓ CIKKÜNK
Interjú: Michelberger Szilvi Mondrakeren
Michelberger Szilvi hirtelen robbant be a hazai mountain bike életbe, ehhez képest tavaly már elit dobogós helyekkel büszkélkedett a maratonokon. A versenyeken kívül is hamar aktivizálta magát, itt, a Bringahíradó hasábjain is...
Tovább a teljes cikkhez »

KAPCSOLÓDÓ CIKKÜNK
Mondraker bringateszt a Crosskovácsin!
Június 18-án szombaton a Crosskovácsin (Nagykovácsiban) lehetőség nyílik a Magyarországon idén debütáló Mondraker hegyikerékpárok tesztelésére, valamint ugyanitt kedvezményes vásárlásra is lesz mód a forgalmazó jóvoltából!...
Tovább a teljes cikkhez »