Merida TesztProgram - főpróba a Pilisben

Szerző: Takács TamásLétrehozva: 2011. október 16. 10:50
Gyönyörű díszletek között, változatos terepen próbálhattuk ki a Merida tesztprogramban a nagyközönség számára is elérhető 2012-es tesztkerékpárokat, a gyár új 29-es kerékméretű és összteleszkópos modelljeit.


Fotó: Takács Tamás

A tesztprogramban résztvevő budapesti (5) és vidéki (9) kereskedők, valamint a szaksajtó képviselői a visegrádi Hotel Honti panzióban jöttünk össze két napra, hogy az őszi Pilisben és Visegrádi-hegységben összehasonlítsuk a jövő évi újdonságokat, ahogy a partnerüzletekből elhozva ezt bárki megteheti majd a „Testbike”-okkal.

A géppark főleg a 2012-ben igen széles 29-es Merida palettából állt össze, ezen belül az alumínium modellekre koncentrálva, az XT-felszereltségű könnyebb csőszettből készülő BigNine XT-D-től egészen a sokkal kellemesebb árkategóriát képviselő TFS 900 D-ig.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

A teszttelt gépek a következők voltak:
- One Twenty XT-D
- One Twenty 900-D
- Ninety-Nine XT-D
- Big Nine 1200-D
- Big Nine XT-D
- Big Nine TFS XT-D
- Big Nine TFS 900-D

A 2012-es Merida tesztprogram keretein belül is kipróbálhatóak lesznek ugyanezek a gépek, kiegészítve a -Road Race Lite 904, Road Ride Lite 93-30 és Speeder T3-D országúti és fitness modellekkel.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

A csütörtök délutáni és péntek délelőtti tesztelés során (még több kép kacsolódó galériánkban) természetesen a 29-eseken volt a fő hangsúly, többen is akadtak, akik először ültek nagykerekűn, és kivétel nélkül hatalmába kerítette őket a „könnyedén gördülő, biztonságosabb érzés”, amire a Pilis mélyén élő kolléga, Thommey által kitalált útvonalak bőven szolgáltattak alkalmat, köves fölfelén és lefelén, meredek, technikás terepen egyaránt nyomultunk.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Visszagondolva a tempózás közben folyamatos eszmecserékre a kerékpárkereskedők, Merida-forgalmazók és az újságírók között, biztosíthatunk bárkit, hogy aki a Merida Teszt Programban résztvevő üzletekben tanácsot kér a bringaválasztással kapcsolatban, olyan kereskedővel találja majd szemben magát, aki megfelelő háttérinformációval és tapasztalattal a birtokában tud majd a segítségére lenni.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Miután az Eurobike-on már módomban állt kipróbálni a 29-es és a Ninety-Nine karbon csúcsmodellt, jó alkalom nyílt összevetni ezeket a kedvezőbb árú alumínium gépekkel.

Az XT felszereltségű Ninety-Nine-ból csak egy állt rendelkezésre, így csak „cseréljünk”-alapon, párat fordultam vele, de ez is meggyőző volt. Az elöl Fox-, hátul DT-csillapítás, és a karbon modellel megegyező felfüggesztés-kialakítás finoman mozgást eredményez, és az előd – Ninety-Six – modellhez képest a rugóstag nyitott állapotában a pedálvisszarúgás, „pogózás” szempontjából jobb konstrukció.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Geometriája megegyezik a csúcsgéppel, ami azt jelenti, hogy 100 mm-es villával – egy átlagos fullyhoz képest – alacsonyabbnak érezzük az elejét, és azok fogják igazán szeretni, akik a rövidebb effektív felsőcső mellett teszik le a voksot adott méretben. Érdekessége, hogy a vázat duplatányéros hajtóművek szélességéhez alakították ki, a katalógusfotókkal ellentétben az alumínium modelleket is ilyenekkel – esetünkben egy 40/28-as XT-vel – szerelik majd.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Az XT-vel szerelt bringa egyébként az egyik legjobb ár-érték arányú, versenyzésre is alkalmas „maraton-fully” lesz a 2012-es magyarországi kínálatban, súlyban még vállalható, de remekül tuningolható is később. A váz és a szett adott, jó, én elsőként egy jobb kerékszettel ajándékoznám meg, továbbá a kiegészítőkön is simán spórolható 3-400 gramm idővel.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Fullyknál maradva, a One Twenty 900 D verziója csak úgy megmaradt nekem, mint utolsó érkezőnek, pedig nagyon kellemes túragép olyanoknak, akik élvezni szeretik a többórás bringázások lejtősebb, technikásabb, élvezetesebb részeit. Geometriája abszolút a szabad, all-mountain érzést támogatja, a 900-as felszereltsége pedig jól kielégíti azok igényeit, akik nem teljesítmény-orientált mountain bike-osok.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Ami talán a legmarkánsabb különbség a drágább One Twenty modellekhez képest, az a csillapítás, az X-Fusion rugóstag és a Manitou Minute villa össze sem hasonlítható minőség a Foxokhoz képest, de ez a differencia szerencsére árban is megmutatkozik.A 29-es bringák közül pénteken a Merida Big Nine 1200 D-t vettem birtokba, ami messziről megszólalásig hasonlít a Team verzióhoz, és közelebb lépve is drága DT-villa a DT villa, ami talán egyedülálló ritkaság egy nagyjából félmillió forintos kerékpárban. A fehér küllőkkel kombinálva nagyon profis az összkép.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Viselkedése természetesen már eltér a csúcsgéptől, amit a „főséf” Mikusz alatt csodálhattunk meg és ülhettünk fel rá fővesztés terhe mellett. Természetesen nehezebb, és a kissé eltérő geometria miatt sem mászik olyan jól meredekeken, mint a Sram XX-vel szerelt karbongép. Az alumínium váz igencsak ridegre sikerült, hátul az átmenőtengely is merevíti a helyzetet.

 

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Lefelé ez néha nehezíti a kontrollt, a 29-es méret ellenére pattogós a gép, sodrós kanyarokban pedig ideges. Ballonos gumik tömlő nélküli kerékszetten javítanák a helyzetet, de ezt most olyan tesztelő mondja, aki pár éve már nem szívesen közlekedik 2 bar feletti nyomáson. Ezen kívül a 29-esek minden előnyével rendelkezik, átmegy mindenen, és a merevségnek előnye is van, nem vész el az erő.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Egyébként arról beszélgettünk, hogy ezzel a bringával – ismerve a hazai mezőnyt és a pályákat – simán top10-be lehet jönni, nem a gépen fog múlni. Számomra kiderült még egy fontos dolog, mégpedig a méretválasztással kapcsolatban. Általában 18-as és 19-es bringák között szoktam vacilálni, gondolom, 180 cm körül sokan vannak így ezzel.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

A Merida viszont csak 17-est és 19-est kínál, utóbbit 620 mm-es effektív felsőcsővel, ami elsőre hosszúnak hangzik. Gyakorlatban viszont utóbbi volt az ideális, a 17-es kicsi, és 29-esnél valahogy adja magát a 26-os-nál megszokotthoz képest rövidebb kormányszár is, tehát én a 19-est választanám, ha versenyeznék, 100-as, egyébként 90-es kormányszárral. És mindenképpen széles kormánnyal, mert anélkül nincs igazi „túnájner-fíling”!

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Hamarosan bővebb teszt formájában is jelentkezünk a bringákról, mindent egybevéve azonban elmondhatom, hogy az ismerkedés jól sült el, és nem csak a kerékpárokkal, hanem a Merida Teszt Programban résztvevő kereskedőkkel is rögtön megtaláltuk a „közös hangot”, amit a csütörtöki vacsora és a hazai forgalmazó nagyszerű vendéglátása is elősegített. Jövőre ugyanitt!

További információk a tesztprogramról és a Merida kerékpárokról a hazai forgalmazó honlapján: KATTINTSON IDE!

És feltétlenül bringások figyelmébe ajánljuk a szállást, ahol szívesen fogadnak bringásokat: Hotel Honti Panzió - Visegrád

KAPCSOLÓDÓ CIKKÜNK
Eurobike-Merida: megújulás minden téren
Bár a Merida két fő attrakciója 2012-re két XC/maraton versenygép, a 29-es Big Nine és a vadonatúj fejlesztésű felfüggesztéssel rendelkező fully, a Ninety Nine, a kiállítási standon egyértelműen kiderült, hogy az alacsonyabb...
Tovább a teljes cikkhez »

KAPCSOLÓDÓ CIKKÜNK
Eurobike: próbán a Merida versenyfullyja
Ha végignézzük a hazai mountain bike maratonok mezőnyét, az XC-össztelósok között a Merida NinetySix az egyik legnépszerűbb bringa, tehát valószínűleg sokan kíváncsiak az utódra, a rendkívül sikeres fullyt felváltó...
Tovább a teljes cikkhez »
 

KAPCSOLÓDÓ CIKKÜNK
Eurobike: próbakörön a Merida BigNine
Kíváncsian vártuk, hogy az Eurobike tesztnapján végre kipróbálhassuk a Merida versenyzésre tervezett „túnájnerét”, amiről egész évben sokat hallottunk már a Cape Epic megamaratontól kezdve folyamatosan....
Tovább a teljes cikkhez »