Giro-sztárok kronógépei: Wiggins, Evans

Szerző: shLétrehozva: 2010. május 10. 09:28
Nem is debütálhatott volna jobban az olasz Pinarello gyár új prototípus időfutam kerékpárja, mint Brad Wiggins győzelmével, ráadásul nem is akárhol, a Giro d’Italia nyitó szakaszán. Gyakorlatilag ugyanilyen sikeresnek mondható a második szakaszt követően rózsaszínbe öltöző Cadel Evans BMC masinája is, hiszen a topfavoritok közül ő hajtotta a legjobb időt.



Technikai rovatunkban e két speciális bringát mutatjuk be, melyekről a cyclingnews portálon jelentek meg az első fotók, James Huang jóvoltából.

Pinarello Graal

Új forma, új fantázianév, a Graal-t feltehetően a profi kerékpársport brit lovagja, Brad Wiggins ihlette, aki az egyik leggyorsabb időfutammenő a világon, nem mellesleg a 4000 méteres olimpiai bajnoki cím és világcsúcs címvédője.

James Huang - Cyclingnews.com
  Fotó: James Huang - Cyclingnews.com

A teljesen karbonból készült Graal váza elsősorban az „ülőcső” kialakításban különbözik az aktuális szériamodelltől, az FM1-től,  valamint több gondot fordítottak az aerodinamikára, főleg a fékek elhelyezésénél. Apró csalás a Pro-totype felirat a kerekeken, ugyanis csak a matrica származik a Shimano érdekeltségébe tartozó Pro gyártól, valójában HED karbonkerekek vannak a bringában.

James Huang - Cyclingnews.com
  Fotó: James Huang - Cyclingnews.com

És a legapróbb részletek: Wiggins számára annyira fontos a minél tökéletesebb gördülés, hogy a csapágyazást óvó porvédő is kikerült az agyakból, és hagyományos zsír sem lassítja a forgást - ezt a szokását valószínűleg a pályasportból tartotta meg a brit. Természetesen a villaszár alján a kerék kiesését gátló bütyköt is lereszelték, a gyors kerékcsere érdekében.

James Huang - Cyclingnews.com
  Fotó: James Huang - Cyclingnews.com

Az egyik legszembetűnőbb változás a korábbi időfutam csúcsgéphez képest, hogy a villa belső felére került a fék, javítva így a légellenállási tényezőt. A jellegzetes pinarellós homlokcsőkialakítás maradt, újak viszont a kopoltyúszerű  formák az alsócsövön, melyek ugyancsak a jobb aerodinamikát hivatottak segíteni elméletben.

James Huang - Cyclingnews.com
  Fotó: James Huang - Cyclingnews.com

Az új Pinarello vázhoz tervezett időfutam kormány, szintén az aerodinamika jegyében, különleges rögzítés-kialakítással.

James Huang - Cyclingnews.com
  Fotó: James Huang - Cyclingnews.com

A hátsó fertály: mélyebbre benyúló lánc és támvillák, meredekebb nyeregcső kialakítás, "pályásabb" geometria. Bár a legújabb trendekkel ellentétben a hátsó fék nem a középrész mögött kapott helyet, hanem hagyományos helyén, a tökéletes aerodinamikáról itt is gondoskodtak.

James Huang - Cyclingnews.com
  Fotó: James Huang - Cyclingnews.com

A fotó kedvéért a Sky-t szponzoráló Shimano hajtókarját szerelték a bringára, azonban látható, hogy az átdobó a Wiggins által a versenyen is használt "tojásdad" lánctányérokhoz lett belőve, melyek a tekerés során a nyomatékot hivatottak optimalizálni.

James Huang - Cyclingnews.com
  Fotó: James Huang - Cyclingnews.com

Fura, hogy bár lenne lehetőségük a Sky versenyzőinek elektronikus váltógombokat szerelni a kormánytoldalékokra és a fékkarokhoz is, Wiggins az 1. szakaszon mégis maradt a hagyományos mechanikus váltókaroknál a könyöklőn.

Információ Pinarello kerékpárokról a Bikeexpress.hu oldalon, IDE KATTINTVA!

 

BMC Time Machine TT01

Az ausztrál Cadel Evans-ről köztudott, hogy sokat dolgozik időfutam pozícióján a szélcsatornában és az országúton is, így nem meglepő, hogy a csapatbringán egy különleges, egyedi megoldást láthatunk, ami kizárólag Evans számára készült.

James Huang - Cyclingnews.com
  Fotó: James Huang - Cyclingnews.com

Evans kormányfogása a legalacsonyabb a mezőnyben, a könyöklők a felsőcső síkjánál is lejjebb vannak. Ehhez egy darabból készült villa-kormányszár-kormány együttesre van szükség, egyedi kézi gyártással.

James Huang - Cyclingnews.com
  Fotó: James Huang - Cyclingnews.com

Jól látható, hogy még a fék is alig fér el a kormány alatt, olyan alacsony a pozíció. Az ilyen leültetés kétségkívül aerodinamikusabb a hagyományosnál, azonban iszonyú laza bázisizomzatra (derék-mélyhát) van szükség, hogy a versenyző kibírja ezt a pozíciót anélkül, hogy ne lenne rossz hatással a teljesítményére. (Az ember nem robot, az időfutamkerékpáron elfoglalt testhelyzet mindig kompromisszumos megoldás az aerodinamika és a hajtáshatékonyság között.)

James Huang - Cyclingnews.com
  Fotó: James Huang - Cyclingnews.com

Összehasonlításképpen egy széria Time Machine TT01 orr-kialakítása.