Giro-jegyzet: a kőkemény terhelésről

Szerző: shLétrehozva: 2010. május 13. 11:39
A Liquigas versenyzője, Vincenzo Nibali rózsaszínben, a Giro-szakértő, Stubán Ferenc szövetségi kapitány és a Technofilm-Betonexpressz 2000 sportigazgatója értékel, valamint előrevetíti a várható folytatást.




A csapatidőfutamon bejöttek a számítások, Vincenzo Nibali öltözött rózsaszínű trikóba, beszéljünk néhány szót a fiatal olasz tehetségről:

25 éves szicíliai születésű versenyző, aki serdülő korától kezdve már Toszkánában élt és kerékpározott, a Fassa Bortolo, majd a Liquigas színeiben. Időfutamon, egynaposokon és többnaposokon is megmutatta már tehetségét, 2007-ben 19., 2008-ban 11. a Girón, 2008-ban 20., 2009-ben 7. a Tour de France-on. Ő az az olasz versenyző, aki előbb-utóbb GT-győztes lehet, jó alkata van, 180 cm magas, 63-64 kiló, jó hegyen, megjöhet sprinten, jó a ritmusérzéke időfutamon, övé a jövő. Összehasonlítva például Ivan Bassóval, Nibali most előrébb tart, mint Basso ugyanilyen idősen, és látni kell, hogy folyamatosan fejlődik évről-évre.

Visszatérve az időfutamra, Vinokurov szerintem hibázott, hogy ennyire kihajtotta magát, ráadásul el is rontották a végét, Stanglej mozgásán lehetett látni, hogy már a görcs rángatta. Ha nem lövi el minden puskaporát, akkor is maximum 10-15 másodperccel mentek volna rosszabbat, vagy elnézve a végét, még annyival sem.

A továbbiakat nézve a mai, 5. szakaszt követően egy borzasztóan nehéz 11 napos blokk következik, átlagban 200 kilométeres szakaszokkal, vasárnap már hegyi befutóval, majd a Giro d’Italia leghosszabb, 260 kilométeres szakaszával, utána a Monte Grappával, majd a Zoncolannal, és egy pihenőnap után a hegyi időfutammal.

Többet beszélnek a brutális harmadik hétről, mégis azt mondom, hogy ilyen nehéz 11 napos blokkok ritkán vannak egy háromhetes körversenyen, akár eldőlhet már ezalatt a Giro, de az biztos, hogy 3-nál több esélyes nem marad a rózsaszínű trikóra.

A Liquigas számára iszonyú megterhelő lesz másfél héten keresztül dolgozni, ezért nem tartom kizártnak, hogy az elkövetkezendő szakaszokon hazaérjen egy szökés, és valaki átvegye a trikót, a Liquigas később is visszaszerezheti még. Kíváncsi leszek Nibali szerepére, aki összekavarhatja a dolgokat, bár elvileg a Tourra készült.

Látni kell, hogy a mai modern kerékpársportban Girón és Touron maximumot nyújtani szinte lehetetlen, utoljára ez Marco Pantaninak sikerült 1998-ban, a jelenlegi mezőnyben pedig csak Alberto Contador lehet talán képes ilyen bravúrra, aki a jelenlegi információk szerint el kíván indulni jövőre a Girón.

Azt a szemléletet, hogy maximálisan egy körversenyre koncentrál egy versenyző és egy csapat, Lance Armstrong hozta be és csúcsosította ki a kerékpársportban, és ahogy a példa mutatja, remekül működött 7 éven keresztül. A csapatok ma már jó előre kiválasztják azt a tizenegykét versenyzőt, akiket adott GT-re felkészítenek, és a verseny előtt kijelölik a legjobb 9-et. Vannak, akik a Girót követően indulnak a Touron, de minimális esélyük van azokkal szemben, akik csak a Tourra koncentráltak.

A legközelebbi jegyzetben a Giro d’Italia üzleti vonatkozásairól lesz szó a csapatok és a szponzorok szempontjából, miért borzasztó káros a kerékpársport globalizációja az olasz csapatokra nézve.

Stubán Ferenc korábbi jegyzetei:

KAPCSOLÓDÓ CIKKÜNK
Giro: a kapitány értékel és elemez
A Giro d’Italia hollandiai szakaszain történteket – a szűk, veszélyes pályákat, a sok bukás hatását a későbbiekre – Stubán Ferenc, a magyar országúti válogatott szövetségi kapitánya és az egyetlen magyar kontinentális profi...
Tovább a teljes cikkhez »


KAPCSOLÓDÓ CIKKÜNK
A kapitány esélylatolgatása a Giro előtt
Stubán Ferencet, Magyarország legelismertebb kerékpáros szaktekintélyét, a Technofilm – Betonexpressz 2000 sportigazgatóját, egyben országúti szövetségi kapitányt kértük meg egy kis esélylatolgatásra a 93. Giro d’Italia rajtja...
Tovább a teljes cikkhez »