Ezek az 1-5 kilométernyi „rázatók” nem csak a kerékpárosokat készítik ki, de iszonyú igénybevételnek teszik ki a kerékpárokat is. A Párizs-Roubaix több mint 100 éves története során mindig különleges hangsúlyt kapott a technika, a különböző trükkök, praktikák, melyekkel alkalmassá tették a bringákat arra, hogy egyáltalán végig bírják a hatalmas terhelést. A modern időkben ezeknek a fejlesztéseknek a szerepe még inkább megnőtt, hiszen az egyre kiélezettebb küzdelemben egy rosszkor jött defekt vagy láncleesés akár megfoszthat valakit a győzelmi esélyektől.
A hegyikerékpárok térhódításának hőskorában még a szomszédba is átmentek néhány ötletért a Roubaix résztvevői, volt rá példa, hogy homlokcsőbe integrált teleszkópot, hegyikerékpáros fékeket használtak, hogy elviselhetőbbé tegyék a kockaköveket. Mára a legtehetősebb csapatok és kerékpár beszállítói külön a Roubaix-ra fejlesztenek kerékpárokat, de a korábbi időkból is megmaradt néhány megoldás, melyeket előszeretettel alkalmaznak.
Az alábbiakban a bikeradar.com portálon – Juan Antonio Flecha Pinarello KOBH6.1 kerékpárjáról – megjelent képek segítségével mutatjuk be, miben különbözik egy „pavé romboló” a hétköznapi kerékpároktól.
A Pinarello KOBH6.1 nyártól kereskedelmi forgalomban is kapható lesz, a Team Sky első embere prototípusként használja most a Roubaixn. A cég csúcsmodelljével, a Dogmával megegyező, legstrapabíróbb karbonból készült váz elsősorban a geometriában (CenturyRide geometria) és kialakításában különbözik az országúti zászlóshajótól.
Fotó: James Huang - Bikeradar.com |
Egy Roubaix kerékpár fő jellegzetességei a szélesebb gumik befogadására alkalmas, megnövelt férőhelyek a villaszáraknál, ezáltal megnövekedett tengelytáv, a rázatókon felvett, felegyenesedettebb testtartáshoz igazított magasabb homlokcső, és a lánc, valamint támvillák olyan szerkezeti kialakítása, amelyek nagyobb rugalmas alakváltozásra képesek, és jobban eloszlik felületükön az alakváltozás keltette feszültség.
Flecha Pinarellóján a legszembetűnőbb különbség a Dogmához képest a támvilla kialakítás, a homorú villaszárak szinte teleszkópként működnek, lényegesen nagyobb mozgáslehetőséget biztosítva a hátsó tengelynek, mint az OndaFork megoldás.
Fotó: James Huang - Bikeradar.com |
A támvilla végeken megfigyelhető a legmodernebb, egy darabból készült karbonvázakon már egyre ritkábban alkalmazott csavaros illesztés, ami nem éppen súlytakarékos megoldás, de a váz pont itt, a támvilla végződésnél komoly terhelést szenved el, ezzel a megoldással pedig a vékony támvilla nem szenvedi el folyamatosan az itt összpontosuló feszültséget.
Fotó: James Huang - Bikeradar.com |
A váz súlyáról nincsenek pontos adataink, de általában egy Roubaix váz nehezebb az egyéb versenyekre kihegyezett típusoknál – erre itt csak Flecha bringájának 8 kg fölötti súlyából lehet következtetni – és megerősítik a villanyakat is, vagy vastagabb karbonszövetből, vagy alumínium nyakkal készül. Laposabb picit a homlokcsőszög is, ezzel is picit rugalmasabbá, kevésbé agresszívvá teszik a kerékpár elejét. Természetesen a Pinarello KOBH6.1 kormánycsapágya is túlméretes a Dogmához képest.
A fékeknél és a nyereg-vázcsőnél feltűnik, hogy még a 27 mm széles (hétköznapi versenyeken 19-22-est használnak) gumikkal is bőven van hely a sárnak, ami nedves idő esetén nem ritka jelenség a kockaköveken.
Fotó: James Huang - Bikeradar.com |
A ballonosabb gumik egyébként szintén a rázkódást hivatottak csillapítani, valamint így kisebb a veszélye a felütéses defektnek – hozzá kell tenni, hogy egy Paris-Roubaix-t ritkán úsznak meg defekt nélkül a bringások, a legendás Roubaix-menőnek, a belga Johan Museeuw-nak volt, hogy három is belefért a győzelembe. A Cyclocross gumikhoz hasonlóan a Roubaix-ra is külön kis manufaktúrák szakosodtak, olyan szingókat gyártva, melyeknél a minimálisra redukálják a felütéses defekt kockázatát, még viszonylag alacsony nyomáson is. Eső esetén ugyanis a 9-10 bar körüli nyomáson halálra van ítélve a versenyző, ilyenkor jóval alacsonyabb keménységre, akár 6 bar alá is lemennek a versenyzők. Nem ritka, hogy a Dugast krossz-gumikhoz hasonlóan egy manufaktúrában készülő szingóra kerül rá a csapat beszállítójának logója. Flecha a 27 mm széles FMB Paris-Roubaix Pro szingókat használja.
Fotó: James Huang - Bikeradar.com |
A Paris-Roubaix-n – más versenyekkel ellentétben – sokat alkalmazzák a versenyzők a felső kormányfogást, főleg a rázatókon. A bőven 40 kilométer fölötti sebességnél iszonyú koncentrációt igényel a mezőnyben az irányítás, sokszor egyenesen kockázatos visszafogni a fékkarra, gyakoriak a balesetek is. Ezért különböző apróságokkal teszik biztonságosabbá a kormányzást.
Általában duplán tekerik be a szerelők a kormány felső részét, vagy gélbetétekkel teszik kényelmesebbé a felső kormányfogást. Sőt egyes bringákon felfedezhető a cyclocrossban használt kiegészítő – bajusz – fékkarok is.
A felső fogást azért is alkalmazzák előszeretettel a versenyzők, mert amikor éppen nem kell rászorítani a kormányra, akkor úgynevezett madárfogásban, lazán tartják kezüket, ezzel is kímélve az ízületeket.
Mivel a brit Sky csapata az elektronikus vezérlésű Shimano Dura-Ace DI2 váltórendszert használja, így adja magát, hogy az opciós váltóvezérlő gombokat felszerelték a kormány belső részére is, így felső kormányfogásból is egyszerűen lehet váltani.
Fotó: James Huang - Bikeradar.com |
A váltásnál a Roubaix-n talán előny lehet az elektronikus váltórendszer, ugyanis kisebb mozdulat is elég a váltáshoz, ami biztonságosabb a rázatókon, mondjuk meg kell jegyezni, hogy extrém esetben pont az elektronika lehet végzetes, a DI2 ugyanis nem tolerál egy apró bukás után bekövetkező váltópapucs elhajlást, és cyclocross versenyen is járt már végzetes következményekkel a rendszerbe beragadó sár. Ugyanakkor rögtön hozzá kell tenni, hogy alapesetben pont az elektromos vezetékekbe nem kerülhet sár szemben a hagyományos bowdenekkel, bár egy Paris-Roubaix-n a hagyományos huzalozást is teljes burkolattal látják el, és a vázakon belül vezetik a huzalozást.
Fotó: James Huang - Bikeradar.com |
Az áttételtartományban mellőzik a könnyebb fokozatokat a komolyabb emelkedők hiánya miatt, itt a sztenderd fogkiosztás az elöl 53/44 (53-46), hátul 11-23 (11-21). Mivel a rázatókon inkább a kemény áttétel használata, az izomból tekerés a kifizetődő, nem ritka, hogy a versenyzők nagyobb hajtókarhosszt választanak, mint általában, volt rá példa, hogy korábban Tom Boonen az egyébként 175 mm-es karja helyett 177,5 mm-est választott.
Fotó: James Huang - Bikeradar.com |
A hajtóműnél egyébként külön figyelnek rá a szerelők, hogy megakadályozzák a lánc leesését, és úgynevezett láncleesés-gátló toldalékot erősítenek az átdobókonzolra, vagy a vázcsőre.
Fotó: James Huang - Bikeradar.com |
Szintén nagyon fontos eleme a bringának a kerék. akiket nem kötnek nagyon szigorú szponzor szerződések a gyári kerekekhez, kizárólag a hagyományos, kézzel fűzött kerekeket használják. Flecha gépén is a bevált recept szerint, három keresztre fűzött kerekek láthatók, Ambrosio felnibe, Dura-Ace agyakkal. Ez a guriga kibírja a megpróbáltatásokat, és jóval kényelmesebb egy magasperemes karbonfelninél.
Fotó: James Huang - Bikeradar.com |
A nyeregválasztásnál a kényelmesebb nyergeket választják a versenyzők, gyakorlatilag csak a Roubaix-n fordul elő, hogy a megszokotthoz képest esetleg más modellel mennek. Sokszor a könnyebb, karbonsínes nyereg helyett a titánpálcára szavaznak. Néha látni furcsa megoldásokat a nyergcső rögzítésnél, megakadályozandó a nyeregcső lecsúszását a rázkódástól. Korábban olyanra is volt példa, hogy egy csapat szerelője megcsapolta a vázat, és kis csavarokkal direktben fúrta meg a nyeregcsövet. Ma már a karbon-karbonzsír-karbon korszakban ilyet már nemigen látni.
Fotó: James Huang - Bikeradar.com |
A pedált tekintve is inkább a megbízhatót, mint a legkönnyebbet választotta Flecha. Bár már prototípusként létezik, és a profi mezőny használja az új karbontestű Dura-Ace pedált, Flecha a jól bevált alumínium SPD SL-lel nyomja, ami nem a legkönnyebb, de az egyik legkényelmesebb felfekvésű és kétségkívül a legmegbízhatóbb, legfinomabb csapágyazású pedál.
Fotó: James Huang - Bikeradar.com |
Bemutatónkat pedig zárjuk egy aprósággal, ami jól példázza a napjainkban uralkodó szemléletet a profi kerékpárok gyártásában, mennyire ügyelnek a legkisebb részletekre is. Az Elite kulacstartó peremén gél betétek találhatók, hogy biztosan fogják a kulacsot és akadályozzák meg a rázkódás következtében a kijjebb csúszást.
A bringán nem fog múlni Flechának…
PINARELLO KERÉKPÁROK MAGYARORSZÁGON A BIKEEXPRESS-TŐL!
Műszaki adatok: Pinarello KOBH 60.1
• Váz: Pinarello KOBH 60.1
• Villa: Pinarello Onda KOBH
• Kormánycsapágy: Pinarello integrated
• Stucni: Deda Elementi Zero100 Servizio Corsa, 13cm x -8°
• Kormány: Deda Elementi Newton Shallow, 42cm (c-c)
• Bandázs: Prologo DoubleTouch, dupla
• Fékek: Shimano Dura-Ace BR-7900
• Fékváltókarok: Shimano Dura-Ace Di2 ST-7970
• Átdobó: Shimano Dura-Ace Di2 FD-7970-F
• Hátsó váltó: Shimano Dura-Ace Di2 RD-7970
• Fogak: Shimano Dura-Ace CS-7900, 11-23T
• Lánc: Shimano Dura-Ace CN-7900
• Hajtókar: Shimano Dura-Ace FC-7900, 172.5mm, 53/44T
• Középrész: Shimano Dura-Ace FC-SM7800
• Pedálok: Shimano Dura-Ace PD-7810
• Felnik: Ambrosio Nemesis tubular, 32h
• Első agy: Shimano Dura-Ace HB-7800, 32h
• Hátsó agy: Shimano Dura-Ace FH-7950
• Gumik: FMB Paris-Roubaix Pro tubular, 27mm
• Nyereg: fi'zi:k Aliante Gamma Twin Flex
• Nyeregcső: Pinarello
• Kulacstartó: Elite Ciussi Gel (2)
• Computer: SRM PowerControl 7
Méretek:
• Flecha magassága: 1.81m
• Súlya: 72kg
• Nyeregmagasság (c-t): 785mm
• Nyereg hátranyúlás: 85mm
• Ülőcső (c-t): 567mm
• Nyeregorr-kormányközép távolság: 610mm
• Nyereg-kormányközép esés: 115mm
• Fejcsőhossz: 165mm
• Felsőcsőhossz: 570mm
• Súly: 8.22kg