Eurobike: Specialized-ride a Demo Day-en

Szerző: shLétrehozva: 2011. szeptember 16. 16:10
A hegyikerékpárok világában a Specialized hosszú idő óta irányt mutat, így nem véletlen – beszámolóinkból is kiderül – hogy egy olyan eseményen, mint az Eurobike tesztnapja, az ő standjukon van a legnagyobb sürgés forgás, az újságírók is tudják, hol számíthatnak érdemi újdonságokra.


Nekünk is a legfontosabb célpontjaink közé tartozott a piros sátor, és némi szerencsével az XC, maraton, all-mountain vonalról is sikerült begyűjtenünk bringákat, az alábbiakban Blazsó Marci és Tóth Andris ír az Epic Expert 29”-ről, valamint az FSR és 29” Stumpjumperről:

Blazsó Márton – Epic Expert 29”:

A Specialized tesztet a nap végére hagytuk, ugyanis ekkor már jócskán csökkent a sor a piros sátornál, de még így is legalább negyed órát ácsorogtam, mire befutott egy Epic Expert 29-es. Rögtön mondtam a srácnak, hogy azt ott nekem hozták. Nincs kérdőjel! Beugrottam a sátor alá és mondtam a szerelőnek, melyik telóba mekkora nyomást tegyen. Ezután elővettem a titkos (bicajbeállításos) cetlimet és mindent méretre állítottam. Húzás ki terepre!

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

A legelső, amire felfigyeltem, hogy a bringa meglepően könnyű, kb. olyan súlyban volt, mint az én halálra tuningolt 26"-os alu Epic-em, ami 11,2 kiló. Az Expertnek igaz, hogy nagyobb kerekei vannak, de az első háromszöge karbon. Gyári adatok szerint a váz kb. 400g-mal könnyebb, mint a tavalyi alu 26-osom.

2012-re fékek terén új név jelent meg a Speckónál, méghozzá a Formula. Ezek a fékek nagyon, könnyűek és nagyon durván is fognak. Nem véletlen, hogy simán összepárosították a 29-es karikát, elöl a 160 mm-es, hátul a 140-es tárcsával. Így már legalább adagolható! Kis sebességű fékezésnél néha érdekes hangok jöttek ki a féktárcsából, de ez tök normális ennél a márkánál. Tavaly óta nem sokat változtattak az Epic vázakon, talán csak a festést, amitől nem vagyok hasra esve. Ugyanis a gyárban csak piros fehér és fekete festék van! Ja, meg valaki becsempészett egy vödör neonsárgát... Az mondjuk tetszik!

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

A rugóstagok viszont átestek kisebb tuningon. Mint megtudtam, a hátsó rugóstag "kashima" borítást kapott, a brain nyitása még finomabb lett. Nekem már a legelső remote brain-es verzió is teljesen észrevétlenül zárt és nyitott, attól függően, hogy rázóson vagy sima felszínen megyek. Most állítólag még jobb lett! Ezt a brain rendszert pakolták bele a Rock Shox villákba is. (Persze csak a Specialized-nál.)

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Gyakorlatban ennek az a haszna, hogy ha nem történik a kerék tengelyeken bizonyos mértékű függőleges gyorsulás (sima úton mész), és a brain "firm" re van állítva, akkor akár hogy tépheted a pedálokat meg se moccannak a rugózó elemek, de ha rázósra érsz megfelelő sebességgel, akkor észrevétlenül hirtelen kapsz egy nagyon érzékeny, pedálozástól független rugózást. Jelen esetben elöl-hátul 100mm-t. És igaz ez fordítva is.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

2007-től a Brain rendszer max 0,1 mp alatt vissza is zár! Amikor ismét sima útra érsz nincs egyetlen egy fölösleges berugózás sem, akármilyen gyorsan tekersz is! Tapasztalataim szerint kb. 10km/h-ig teljesen merev a bicaj még kövek között is (kivéve ha valami nagy buckába vagy lukba nem tévedsz), de kb. 25km/h fölött, már 2-3cm magas akármit is szépen kidolgoznak a "rugók".

Béka
  Fotó: Béka

Tehát adott:
-Két nagyon gyors magától működő független "lock out",
-Pedálozástól független érzékeny, elöl-hátul 100mm rugózás,
-A nagyobb kerekek stabilitása, tapadása meredeken föl és le,
-Egy nagyon jó geometria,

Mindez (az Expert esetében) kb.11kg-ba sűrítve.
A jelen esetben próbált Epic Expert lényeges tulajdonságai, megegyeznek a csúcsmodellével, csak ez nehezebb 1-1,5 kilóval, viszont az S-Works Epic 29-hez képest még mindig marad nagyjából 1 millió forintunk tuningolni! Én még életemben nem mentem ilyen jó XC bringával, de sajnos borzasztó drágák!!! A csúcs Epic: 10500 USD (adók nélkül).

Tóth András:

Az Demo Day napot nem szabad tervezni. Csupán csak annyit, hogy milyen márkákat próbálunk, mivel nagyon kapósak a nagy gyártók bringái és ha az ember órákat tölt sorban állással, akkor bizony elcseszi a napot úgy, hogy csak alig néhány kerékpárt lovagolt meg.
A Specialized standnál mindig tömött sorok álltak, így egészen késõ délutánig nem is próbálkoztunk. Valamikor 4 óra körül beálltunk a sorba. Szerencsénk volt, mert viszonylag kevés, negyed óra - 20 perces várakozás után bringához jutottunk. Ráadásul mindenkinek az igényeinek megfelelõ, mégis teljesen más Specialized Stumpjumper jutott: Vikinek egy 29"-es merev, Marcinak egy 29"-es össztelós, Békának egy EVO, nekem pedig egy FSR.

Béka
  Fotó: Béka

Persze ez csak az elhozatal pillanatában volt így, miután végigmentünk a tesztkörön, egy domb tetején tábort vertünk és kezdõdött a csere-bere!

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Stumpjumper FSR:

A "saját" FSR-emmel mentem a legtöbbet. A bringa elöl-hátul 140mm rugóúttal rendelkezik, így könnyedén megyünk át vele akármin: faágakon, köveken, padkán, macskákon, kisebb gyerekeken. Ebbõl kifolyólag inkább a komfortosabb bringásoknak javasolnám, mint a teljesítményorientált versenyzőknek.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

A felszerelésre egyáltalán nem lehetett panasz: Fox Talas villa elöl, Fox Braines rugóstag hátul. A hátsó rugóstag Brain érzését sajnos nem élhettem át, mivel kontárok szétcsapták az állítóját, így nem működött az intelligens szelep, csak simán „rugózott”.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

A meghajtást és fékezést a SRAM palettájából választották, ezek is remekül tették a dolgukat. A komfortot a teleszkópos nyeregcső fokozza. Távirányítóval, kormányról tudjuk szabályozni, hogy 10 centivel lejjebb kerüljön a nyereg és downhillesként száguldhassunk a lefeléken. Az egy csavaros nyeregrögzítés nem tetszett, bár megszorítottam, mégis hajlamos volt az elfordulásra.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Stumpjumper 29” Hardtail:

A nap során próbált 29"-os bringák közül Viki merevfarúja tűnt az egyik legkényelmesebbnek, és ennek a kezelhetõsége hasonlított legjobban a kiskerekűekhez, bár ehhez a tesztpéldány kis vázmérete is hozzájárult, mégis összességében jól éreztem rajta magam. Ha a méretemben is ugyanezekkel a tulajdonságokkal rendelkezik, akkor ez egy igen jó választás lehet!

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

A felszereltségre itt sem lehet panasz, SRAM felsőkategóriás szett, Specialized gyári - Roval - kerékszett és a hibátlanul működő, braines Rock Shox SID villa. A három bringa közül (Epic Expert, FSR, 29) legjobban ez a merevfarú tetszett.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

El is mondom, hogy miért: jelenleg is merevfarúval versenyzem, sőt, néha merevvillával. Ezért a 26”-ról 29"-osra váltás is már jelentős komfort növekedéssel jár, ezért nincs szükségem arra, hogy még összteleszkópos is legyen. Nem mellesleg könnyebb is, bár az összteleszkópos társaira sem mondhatjuk, hogy túl nehezek lennének.

Bővebb információ Specialized kerékpárokról: KATTINTSON IDE!

KAPCSOLÓDÓ CIKKÜNK
Eurobike: Blazsó Marci 29"-próbája
Az év legjelentősebb bringás seregszemléjén, az Eurobike-on a hazai mountain bike maraton sorozatok legjobbja, Blazsó Márton volt legfőbb „szakértő teszterünk”, akivel találkozott az elképzelésünk a prioritásokat illetően:...
Tovább a teljes cikkhez »