Merida hírek: 2012-es Mountain bike-ok!

Szerző: shLétrehozva: 2011. augusztus 9. 22:16
A Merida mindig élen jár a következő évi modellekről szóló információk szolgáltatásában, most sincs ez másképpen. Még a legjelentősebb európai bringás seregszemle, az Eurobike előtt bemutatta a szaksajtó számára, mire számíthatunk jövőre, no meg persze a kiállítás tesztnapján:


I. 29-es merevfarúak - A Big Nine-család: A huszonkilencesek világszerte hódítanak, az új modellek megalkotásához az első sikeres huszonkilencesünkkel, a tesztgyőztes Twenty-Nine Lite modellekkel szerzett tapasztalatainkat használtuk fel, hogy bővüljön a nagykerekű család.

A paletta csúcsán a Big Nine Carbon trónol valódi bajnokként, José Hermida spanyol bajnoki címet szerzett a nyergében. Összehasonlítva a 26-os O.Nine-nal, a Big Nine 20%-kal nagyobb merevséget kínál a fejcsőnél és a középrésznél, miközben megtartja a Merida vázakra jellemző világhírű váz-komfortot.

A Big Nine Carbon csúcsmodell váza (Superlite Team) 1,1 kg alatt marad, annak ellenére, hogy a hátsó tengely 12/142 mm átmenőtengelyes szabvány szerint került kialakításra a hátsó rész merevségének növelése érdekében, a homlokcső pedig 1,5-ös kúpos villanyakat fogad, és az első valamint a hátsó váltó bowdenei is a vázon belül futnak. Ez a kerékpár a fejlesztési és mérnöki tevékenységünk legmagasabb szintű megnyilvánulása, és már a legnehezebb versenyeken bizonyított (3 párosunk végzett az első 10-ben a legendás Cape Epic MTB versenyen).

Az alumínium Big Nine Lite ránézésre ugyanazt az eleganciát és stílust sugározza, mint a könnyebb karbon nagytestvér, viszont jóval kedvezőbb áron ülhetünk fel egy kiváló huszonkilencesre. A Merida megkérdőjelezhetetlen szakértelme az alumínium kerékpárok terén a Big Nine Lite valamennyi csövére tekintve látszik: triplán húzott csövek, hydroforming kialakítás. Egyébként pedig hasonló szerkezettel találkozunk, mint a Superlite verziónál: 12/142 mm hátsó tengely szabvány, 1,5-es kúpos villanyakkal kompatibilis fejcső, postmount tárcsafék-rögzítés hátul.

Minden huszonkilences-rajongót igyekszünk kiszolgálni, így 2012-re öt Big Nine TFS modellt is kínálunk, 650-től 1300 euróig. Bár kétségtelenül nem ugyanazt kínálják, mint a Big Nine Superlite vagy a Lite verziók, ugyanazzal a tesztgyőztes geometriával készülnek, így hasonlóan jó kezelhetőséget biztosítanak.

Természetesen a Merida kerékpárok tervezésénél nem állunk meg a vázgeometriánál, az alkatrészek kiválasztásával is törekszünk minden egyes huszonkilences Merida modellnél az optimális teljesítményre. Negatív állású kormányszárak, alacsony profilú fejcsapágy alkatrészek, kevesebb hézagoló, alacsony hajlítású kormány. Az átlagnál nagyobb, 180-as tárcsafék-rotorok, és a nagyobb kerékátmérőhöz optimális áttételek. Végül, csökkentett hátranyúlású nyeregcső, és szupererős kerékszettek egészítik ki a specifikációkat.

Felhasználási terület: Maratonok, sportos off-road túrák
Modellpaletta:
BIG.NINE Carbon: 3 karbon modell, a paletta csúcsán a „Team“ verzióval, ami a világkupa-bringa replikája
BIG.NINE Lite: 2 „Hydroformed” alumínium modell, felső kategóriás alkatrészekkel, például a Big Nine Lite 1200 ugyanazt a DT Swiss magnézium-villát kapta meg, mint a Team replika, Magura tárcsafékekkel és Sram X9 alkatrészekkel lett szerelve.
BIG.NINE TFS: 4 kedvező árú alumínium modell a 24 sebességes Alivio alkatrészektől az új 30 sebességes Deore XT alkatrészcsaládig.

II. XC-Össztelós: Ninety-Nine
Új referencia a cross-country össztelós versenygépek  világában

Egy versenyzésre alkalmas össztelós kerékpárnál a bringások legfontosabb elvárása tervezési szempontból a súly és megint csak a súly. Ez azonban a rugózás funkcionalitásának rovására mehet, így számunkra 2012-ben a fő kihívást az jelentette, hogy olyan bringát tervezzünk, amely kompromisszumok nélkül a legmagasabb szintet képviseli mind a súly, merevség és ami a legfontosabb: a nagy sebességnél is kiváló rugózási karakterisztika terén is.

A Ninety-Six kerékpárok 4 évet töltöttek a csúcson, gyakorlatilag változtatás nélkül az eredeti designhoz képest, ami a mérnöki gárdánk munkáját dicséri. Próbálták másolni, de senkinek nem sikerült túlszárnyalni a merevség/súly mutatóját (még jelen pillanatban is vezető a világon). Azért tervezzük mégis újra, mert előre haladunk, és ahogy változik a hegyikerékpár-sport, változnak, technikásabbak a pályák, a modern mountain bike másfajta rugózási karakterisztikát igényel.

Az első számú célkitűzésünk tehát az volt, hogy optimalizáljuk a felfüggesztés teljesítményét, hogy a 100 mm-es rugóutat a lehető leghatékonyabban használhassák a bringások, ne vesszen el energia a pedálozás közben, stb. Emellett természetesen igyekeztünk betartani a minimális súlyra és a maximális merevségre vonatkozó követelményeket. Úgy is fogalmazhatnánk összességében , hogy a bringát arra terveztük, hogy terepen a lehető leggyorsabban lehessen megtenni két pont között a távolságot. Hosszabb rugóút, optimálisabb és lineárisabb karakterisztikával, minimális pedál-visszarúgással, és az egyik legelső felfüggesztés, ami kimondottan a 2x10-es váltórendszerekhez lett tervezve.

Ami radikálisan más az elődhöz képest, hogy magasabbra került a fő forgáspont, és figyelembe vettük a 2x10-es rendszer működését. Így a hosszabb láncvilla ellenére szűkebb lett a tengelytáv és lineárisabb a tengely útja. A súly minimalizálása érdekében a rugóstag alsó fele ugyanazon a tengelyen mozog, mint a fő forgáspont.

Miben nyilvánulnak meg ezek a változások? A Ninety Nine névre keresztelt 100 milliméteres fully egy trail bringa rugózási komfortját nyújtja, a pedálozásba fektetett energia elvesztésének érzése nélkül. A geometria maratonozásra és cross-country-ra is alkalmas, úgy lett kialakítva, hogy 100- vagy 120 milliméteres villa is beépíthető előre, a bringa tökéletesen irányítható. Hátul megmaradt a Ninety Six legendás merevsége, köszönhetően annak, hogy a 3D himba tengelyét ezúttal is az ülőcsőbe integráltuk, maximális torziós merevséget biztosítva ezzel úgy, hogy a súlycsökkentés érdekében elhagyhattuk a támvillák közül a merevítő elemet. Utóbbi egy olyan tulajdonság, ami a későbbiekben adaptálható a 29-es modellcsalád bővítésénél...

Mindezeken kívül természetesen a már említett súly- és merevségi tulajdonságok szempontjából is a világ élvonalába tartozik, a váz és a zárható DT karbon-rugóstag együttesen kevesebb, mint 1,9 kg-ot nyom, s mindez egyedülálló irányíthatósági és rugózási tulajdonságokkal párosul. Ezen felül még a saras időjárási körülményekre is gondoltunk, a karbantartás szempontjából fontos, hogy minden forgásponton zárt ipari csapágyakat építettünk be. Minden új Ninety Nine modell gyárilag ehhez a bringához beállított DT Swiss rugóstagokkal és 2x10-es váltórendszerrel érkezik, és természetesen kimerevíthető a rugózás is.

A Multivan Merida Team profi hegyikerékpár versenyzői már használhatják a Ninety Nine bringákat a világkupákon és a világbajnokságon is, ami akár eldöntheti majd a javukra a versenyeket.

Felhasználási terület: XC versenyzés/ Maraton,
Modellpaletta:
NINETY-NINE Carbon: 2 karbon bringa, a paletta tetején a „Team“, ami a világkupán használatos versenygép megfelelője.
NINETY-NINE Lite: 2 hydroforming alumínum modell, komoly felszereltséggel: NINETY-NINE Lite 2000 SRAM X0-lal, vagy Shimano XT-vel és FOX villával.

III. One-Twenty HFS
Nem csak újnak néz ki, teljesen új: A One-Twenty Pro teljesen új tervezés 2012-re.

Teljesen új design egy nagyon sikeres össztelós kategóriában, az új One Twenty Pro minden elemét átterveztük.

Három éves nyúzópróbát követően az egyik legnépszerűbb össztelósunk megérett a változásra, mert tervezőink sosem pihennek a babérjaikon, és az egyre magasabb igényeknek megfelelően minden lehetséges további teljesítményjavulást ki akartak hozni a kerékpárból. A fejlődést jól mutatja az új alumínium váz radikális súlycsökkenése (300 grammal), a jelentősen csökkentett átlépési magasság, valamint a lineárisabb rugózási karakterisztika. Valójában a „fogyasztás” olyan jól sikerült, hogy a One Twenty Aluminium váz teljes súlya 2,5 kg 18”-as méretben!

A hydroformed eljárással készült csövek a maximális hatékonyság és irányíthatóság jegyében lettek kialakítva centiről-centire, hogy a bringás eggyé válhasson a bringával. Az új M.O.R.E Concept (Merida Optimized Ride Engineering) jegyében a felfüggesztés rugalmasabb, kényelmesebb érzést biztosít, ugyanakkor nem érzünk fölösleges mozgást pedálozáskor. A fejlesztésekkel inkább egy általános célú, a legnagyobb hegyek trail-jein is otthonosan mozgó bringa megalkotása volt a célunk, mint egy maratonbringáé.

Felhasználási terület: All-Mountain bringázás
Modellpaletta:
Belépő kategória 1 100 eurótól egészen a 3 000 eurós FOX/Deore XT-felszereltségű modellig, a MERIDA öt One-Twenty alumínium modellt kínál, plusz egy speciális hölgyeknek tervezett bringát (One-Twenty Juliet 1000-D).

IV. One-Sixty Prototype: új enduro-bringa  VPP felfüggesztéssel

Egészen mostanáig a Merida nem nyomult agresszívan a hosszabb rugóutas kategóriában. Ennek vége. Változások a jövőben: A Merida mérnöki gárdája 3 különböző össztelóson dolgoznak, kiegyensúlyozott VPP-felfüggesztéssel készülő vázakkal, 140-, 160- és 180 milliméteres rugóúttal. Ezek a bringák 2013-ra lesznek elérhetők, de az idei szeptemberi Eurobike-on már bemutatunk egy 160 millimétert mozgó prototípust

További Merida-információért KATTINTSON IDE!