Az időjárás nem fogadta kegyeibe a versenyzőket: előbb még napsütéses, szép időben hagyták maguk mögött a kilométereket, de még a táv harmada várt rájuk, amikor beborult és viharfelhők gyülekeztek a távolban. A felhőszakadás végül elkerülte a mezőnyt, de egy jódarabig esőtől áztatott úton kellett tekerniük.
Ez a nap sem múlt el bukás nélkül: Leonardo Piepoli (Saunier-Duval) 43 kilométer megtételét követően nagyot bukott, de tudta folytatni a versenyt.
Az élbolyban tekerő Perez-Sanchez (Caisse d'Epargne) a célt előtt 53 kilométerrel képletesen összetettben átvette a vezetést, persze a mindig izgalmas hajrá még várt rá.
A szökevények előnye 50 kilométerrel a cél előtt az egyáltalán nem beláthatatlan 6:45 perc volt.
A Liquigas és a Quickstep kerekesei álltak a mezőny elejére 40 kilométerre a befutótól, próbálták emelni a tempót és elfoglalni a jobb pozíciókat a nehéznek ígérkező hajrá előtt.
A szakasznak ez a periódusa is tartogatott egy bukást - az útviszonyokat elnézve szerencsére csak egyet -, Jurgen Van den Broeck (Silence-Lotto) azonban a társak után tudott menni.
A szökevények előnye 20 kilométerrel a cél előtt 2:41 percre csökkent, a hajrában azonban még egy szerény emelkedő is várt a fáradt versenyzőkre, amely kérdőjelessé tette a végkimenetelt.
A Brutt, Millar, Laverde, Perez-Sanchez és Fröhlinger alkotta ötösfogat lendülete kitartott - tíz kilométerrel a vége előtt még megvolt a kétperces fór -, de már láthatóan egyre jobban fogyott az erő a lábakból, amikor elérkezett az utolsó nehéz szakasz, az emelkedő.
Izgalmasan alakult a véghajrá, hiszen a szökevények előnye alig ment két perc alá, viszont nekik már csak három kilométert kellett megtenniük a célig, igaz, azt ismét egy emelkedőn.
Az összetettben ekkor már nem voltak veszélyesek az élen állókra, de már biztosnak tetszett: a mezőnyt maguk mögött tudják tartani.
A végső döntés kimondása így az öt szökevényre várt. Egy kilométerrel a cél előtt David Millar állt bele a pedálba, ez számára végzetesnek bizonyult, ugyanis szinte azonnal eltörött a létfontosságú alkatrész. Millar mérgében messze a szalagkorláton túlra dobta a kerékpárját.
A négy nyeregben maradó félszemmel kiesett társukat nézte, amely kicsit mintha az ő lendületüket is megtörte volna. Pavel Brutt kapcsolt elsőként közülük és a helyzet adta lehetőséget kihasználva az élre tört. A többiek próbálták tartani vele a lépést, de nem tudták, így a Tinkoff Credit Systems kerekese elsőként haladhatott át a célvonalon, megelőzve három szökevénytársát, illetve a mezőnyt, benne az összetettben élen állókat.
A 2001 óta a profik táborába tartozó Brutt pályafutása 17. szakaszgyőzelmét könyvelhette el, de csak az elsőt 2008-ban, igaz azt mindjárt az egyik nagy körversenyen. Az összetettben első az olasz Franco Pellizotti a nyolcadik helyen zárta a szakaszt.
1. Pavel Brutt (orosz, Tinkoff Credit Systems) | 5:04:52 óra |
2. Johannes Fröhlinger (német, Gerolsteiner) | + 4 mp. |
3. Luis Felipe Laverde (kolumbiai, CSF Group Navigare) | + 10 mp |
4. Francisco Perez-Sanchez (spanyol, Caisse d'Epargne) | + 25 mp. |
5. Paolo Bettini (olasz, Quick Step) | + 31 mp. |
6. Daniele Pietropolli (olasz, LPR Brakes) | + 31 mp. |
7. Riccardo Ricco (olasz, Saunier Duval-Scott) | + 31 mp. |
8. Franco Pellizotti (olasz, Liquigas) | + 31 mp. |
9. Jussi Veikkanen (finn, Francaise Des Jeux) | + 31 mp. |
10. Alberto Contador (spanyol, Astana) | + 31 mp. |
1. Franco Pellizotti (olasz, LIQ) | 21:46:49 |
2. Christian Vandevelde (amerikai, TSL) | + 1 mp. |
3. Danialo DI Luca (olasz, LPR) | + 7 mp. |
4. Morris Possini (olasz, THR) | + 8 mp. |
5. Vincenzo Nibali (olasz, LIQ) | + 8 mp. |
6. Nicki Sörensen (dán, CSC) | + 17 mp. |
7. Kansztantszin (fehérorosz, THR) | + 18 mp. |
8. Paolo Savoldelli (olasz, LPR) | + 19 mp. |
9. Andrea Noe (olasz, LIQ) | + 22 mp. |
10. Enrico Gasparottta (olasz, BAR) | + 25 mp. |