Villámgyors Corima kereket teszteltünk

Szerző: shLétrehozva: 2010. október 23. 11:29
A Corima volt idén a triatlon világbajnokság budapesti futamának hivatalos kerékszállítója, így adta magát a lehetőség, hogy egy szettet mi is kipróbáltunk egy hosszabb teszt erejéig.


Az Aero+ szingós kerékszett adatai röviden: teljesen karbon felni, karbon agytest, 18 küllő elöl, 20 hátul, racsnioldalon keresztezve, egyébként sugárirányban fűzve. Súly: 560g első, 770g hátsó. A rotor Campa, Shimano, Sram kompatibilis, a tesztelt kerék Campa opcióval érkezett. A tesztkerékpár Colnago Extreme Power Campa Record 10 szettel (2008).

Röviden a Corima gyárról: Az 1973-ban alapított francia üzem 1988-tól foglalkozik karbonnal, az egyik úttörő a szakmában, a kerékpáriparba karbon telekerekükkel robbantak be, amit egyéb más kerékpáralkatrészek követtek.

Többek között Laurent Fignon, Chris Boardman, Alexander Vinokurov és az őrült sebességrekorder, Eric Barone tették híressé a márkát. A cég hangsúlyozza filozófiájában, hogy kerekeiket nagyon durva teszteknek vetik alá, a laboratóriumi vizsgálatokon túl többek között cyclocross versenyeken nyúzva. Szintén fontos megemlíteni, – amit tudomásom szerint más nagy gyártók nem vállalnak – hogy sérült kerekeket, például tört karbonfelnit is megjavítanak.

Vanik Zoltán
  Fotó: Vanik Zoltán

Az Aero+ élesben:

Először kicsit féltem a teszttől, mert mindennapos használatot is jelentett… Én a magam részemről csak versenyre használnám ezt a karbon magasfelnis szingós szettet, de nem hátráltam meg, ha az kell, hogy szembesítsem extra pár száz kilométerrel Budapest utcáin, hát megkapja…

A teszt igen jó hangulatban indult, Weisz Atti a Bikeartban éppen tette fel a szingót a kerékre, amikor peremes rendszerhez szokott szememet zavarván megjegyeztem: „Fordítsd már úgy a gumit, hogy a feliratnál legyen a felirat…” No komment, de le kellett írnom, úgyis útra kélt a pletyka, úgyis tudom.

Át kellett cserélni a fékbetéteket is a Corima saját piros padjaira, így működik legjobban a fékezés. Mi az hogy… A világ legjobb fékjein gyakorlatilag sikerült kicsit tuningolni, amire nincsenek szavak, még a kisujjammal is minden erőfeszítés nélkül tudok satut húzni bármekkora sebességről.

Vanik Zoltán
  Fotó: Vanik Zoltán

A kerekek betételét követően rá kellett jönnöm, hogy sajnos a gyorszárak nem az igaziak, hátul cefetül meg kell szorítani, hogy erősebb megindulásnál ne húzzam be a láncvillához a kereket, elöl pedig a változatosság kedvéért cefetül rá kell szorítani, hogy ne recsegjen a kerék. Szerencsére, miután erre rájöttem, kb. túl is voltam a bosszúságokon.

Kezdjük azzal, hogy egy modern országúti karbonbringa stílusához a magasfelnis karbonkerekek illenek a leginkább, a Corima design nekem nagyon tetszik. Ami viszont fontosabb, hogy ezek a kerekek olyan minőségi szintet értek el az elmúlt években, hogy már elérhető áron választhatunk könnyű szettet, ami minden körülmények között ideális versenykerék tud lenni.

Vanik Zoltán
  Fotó: Vanik Zoltán

Legjobban nagy sebességnél teljesítettek, mind a ritmusváltások terén, mind a lendület és légellenállás szempontjából, igazából olyan 35-40 fölött kezdjük érezni az előnyét. Azt mondanám, hogy – ez főleg megindulásnál észlelhető – nem annyira brutálmerevek, mint a legmerevebb magasperemes karbonkerék amivel dolgom volt, ez hátul érezhető, elöl nem (kiállva például semmit nem rugózik a kerékpár orra). Természetesen most karbonkerekek közötti összehasonlításról beszélünk, az általam legtöbbet használt félmagas profilú alumíniumfelnis gyári kerékhez képest robbanékonyabb.

Súlyát tekintve szerintem maga a felni nem hiperkönnyű – bár nem mértem – emelkedőn nem éreztem, hogy repülnék vele, síkon, nagy sebességnél viszont annál inkább. Lejtőn rengeteg jó tulajdonság adódott össze, eleve a szingós kerék jobban viselkedik a kanyarokban, úgy mondanám, „jobb barátságban van az aszfalttal, és jobban képes átadni magát barátjának, idomulni hozzá”, mint a peremesek. Ehhez jön még a magasfelnis kerék kanyarstabilitása. A nagy nyomáson ráadásul csökken a gördülési ellenállás, plusz hozzáadódik ehhez, hogy az agyak is nagyon szépen forognak. Érdekes teszt síkon is megállítani a hajtást, a világ végéig elgurul utána.

Vanik Zoltán
  Fotó: Vanik Zoltán

Mi van még?

Na persze, mindennapos városi közlekedés, amit az elején említettem. Annyira mégsem éreztem magam rosszul a kátyúk között, mint gondoltam, de azért nem ajánlom… Még a vázam is bele-belereccsent néha a sínekbe, kockakövekbe, stb. Nem erre való.

És egy szubjektív benyomás, amiről a legszívesebben beszélek: A hangja gyönyörű. Kevésbé hangosan suhog, mint mondjuk egy Cosmic, de a suhogás mindig a legjobbkor jön elő, olyan sebességnél amikor pont jó, hogy inspirálni kezd a még gyorsabb haladásra. Hegyen, kiállva belendítve pedig nem agresszívan suhog, inkább csak jelzi, hogy egész gyorsan mégy, te…

Corima kerekekről információ a hazai forgalmazó, a BikeArt honlapján, IDE KATTINTVA.