A japán gyártó a 2011-es XTR szettel nagyot alkotott a fantasztikus fékekkel, a precíz váltókkal és a rendkívül alacsony súllyal, ez azonban az árcédulán is meglátszik, így nem sokan engedhetik meg maguknak. Az új XT alkatrészek is megkapták a nagytestvér szinte minden funkcióját, nyilván nehezebbek, de halandóak számára is elérhető áron lehet majd beszerezni őket.
A váltási teljesítmény nem sokban változott a korábbi 10 sebességes XT szetthez képest, a tartóbakos fogaskeréksor, az aszimmetrikus lánc, a felújított váltók és váltókarok sima precíz váltást biztosítanak mindkét irányba. A vaskosabb Shadow típusú hátsó váltó szélesebb tengelyeinek köszönhetően merevebb terhelés alatt is, és ugyanez igaz az első átdobóra is.
![]() |
|
Fotó: cyclingnews.com |
A legnagyobb változáson talán a váltókarok mentek át, megtalálható bennük a Vivid Index technológia a simább, pontos váltásokért, illetve a gyártótól megszokott viszonylag puha rugók kicsit keményebbek lettek, ezáltal rázós terepen nem váltunk véletlenül többet, mint szeretnénk. Hiányzik belőle viszont az alacsony súrlódású csapágyazási rendszer, ami a cég zászlóshajóját jellemzi, azonban átlag felhasználó így is alig érez különbséget. Természetesen a kar leszedhető fokozatkijelzővel lesz elérhető.
![]() |
|
Fotó: cyclingnews.com |
A fékezés terén jóval nagyobb fékerő áll rendelkezésünkre, a hűtés is fejlődött a passzív hűtőbordáknak köszönhetően. A fékerő 25%-al nőtt, a kar nagyon finoman jár és elég visszajelzést kapunk arról, hogy valójában mi is történik a féktestekben. A fékek ereje könnyen kontrollálható, a fémes pofákkal szinte teljesen zaj- és nyikorgásmentes a rendszer, a jobb moduláció érdekében azonban érdemes a műgyantás pofákat választani. A fékkar a nagy rivális Avid-hoz hasonló egyujjas kialakítású, megtalálható rajta a Servo Wave fékerő szabályozás.
![]() |
|
Fotó: cyclingnews.com |
A féktest két darabból áll, anyaga forgácsolt alumínium, és ugyanaz a 22mm átmérőjű kerámia dugattyú található meg benne, mint az XTR esetében. A rendszer, ahogy elődje is, ásványi olajjal működik. Az új ICE Tech tárcsák 160-180-203mm-es méretekben lesznek elérhetőek Center Lock és 6 csavaros változatban is.
![]() |
|
Fotó: cyclingnews.com |
A hajtókar terén semmi szignifikáns változás nem történt. Természetesen megújult a dizájn, de ugyanaz a technológia (Hollowtech 2) mint eddig. Ami változás, hogy a 42-32-24 lánctányér szettel felszerelt karon kívül elérhető lesz két kéttányéros kar is 40-28, illetve 38-26 tányérokkal. Véleményem szerint a 11-36-os fogkiosztású sorhoz bőven elég még a combosabb 40-28-as tányérokkal szerelt hajtómű is.
Két pedál lesz elérhető: a Trail verzió kerettel rendelkezik, míg a Race változat könnyebb, hagyományos SPD típus.
![]() |
|
Fotó: cyclingnews.com |
A kerekek terén is két lehetőség közül választhat majd a leendő vásárló. A könnyű Race kerekek 19mm belső szélességű, míg a Trail változat 21mm-es hegesztett UST felnikkel rendelkezik. Az agyak a jól megszokott golyós kónuszos rendszerűek, aminek az előnye a jó tömítettség és jó beállítás esetén a szinte teljesen súrlódásmentes futás. A kazettatest acélból készül. A Trail kerekek átütő tengelyes változatok, míg a Race típus lehet elől hátul gyorszáras, vagy elől 15mm-es rögzítéssel. Utóbbi remek választás lehet akár versenyezni is, 1625 grammos súlyához ugyanis rendkívüli merevség társul és a tartósság is garantált.
![]() |
|
Fotó: cyclingnews.com |
Összességében egy igen sokoldalú szettel állunk szemben, aminek minősége és működése sem hagy kívánnivalót maga után, és komponensei széles körben felhasználhatóak.
(forrás: cyclingnews.com)