Sárvédőt és laffantyút(!) a kerékpárra!

Szerző: Takács TamásLétrehozva: 2011. október 25. 08:03
A nedves, téli idő közeledtével egyre több bringás gyűlik össze a megszokott hétvégi edzőkörökön, Flórián tér, BAH-csomópont, KSI faház, stb. Mindez nagyon jó, ugyanis a lehangoló időjárási körülmények között sokkal kellemesebb az alapozás, ha nem „szürke gondolatokat” inspirál a szürke táj, hanem lehet közben beszélgetni az edzéstársakkal. Egyvalamiről azonban ne feledkezzen meg senki, társaságban a társakat is figyelembe kell venni, és be kell tartani néhány szabályt. Ezek közül most a sárvédelemről lesz szó.


Az mindenkinek a saját döntése, ha úgy gondolja, hogy nincs szüksége külön téli edzőkerékpárra, vagy sárvédőre a latyakos időben. Ha azonban valaki közös edzéseket szeretne látogatni, akkor készüljön fel arra, hogy a jelenlévőknek viszont közös döntése, hogy nem szeretnének nyakig sarasak lenni, és hetente mosni a tisztítást nehezebben toleráló, speciális rétegekkel ellátott kerékpáros felsőket. Megoldás tehát: vagy egy olcsó  téli edzőkerékpár rendszeresítése, vagy kerékpárunk téliesítése, vagy maradni a sor végén a „kollégákkal”, és némán tűrni a rosszalló megjegyzéseket, illetve a folyamatosan felcsapódó szutykot.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

A téliesítés alapja a teljes sárvédő. Nagyjából kétezer forintért lehet ilyet vásárolni (például a Bringavilág Sportközpontban, részletekért KATTINTS IDE!!!). A felszerelés bonyolultsága a váztól függ ha nem vagy ügyes, érdemes szakemberrel felszereltetni (például a Bringavilág Sportközpontban, részletekért KATTINTS IDE!!!), egyszerűnek látszik, de idegesítő, sziszifuszi meló tud lenni...

Léteznek olyan vékonyabb sárvédők, melyek szűkebb kialakítású országúti vázakba is beférnek, csak ügyeskedni kell egy kicsit (speciális igények esetén érdemes például a Bringavilág Sportközpontban keresgélni, részletekért KATTINTS IDE!!!). A műanyag sárvédők könnyen hajlanak annyit, hogy nem kell farigcsálni, rosszabb esetben pedig kivághatunk annyit belőlük, hogy beférjenek a villaszárak közé.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Az sem baj, ha nincsenek sárvédő-tartó szemek a vázon, csak felteszünk egy bilincset, amilyet bármilyen valamirevaló műhelyben lehet turkálni, és meg van oldva a probléma.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Azzal azonban, hogy felszereltük a teljes sárvédőt, még nem vagyunk kész, következnek a laffantyúk, vagyis olyan toldalékok a sárvédőn, melyek megakadályozzák, hogy az első kerék felől a saját lábunkra, a hátsó kerék felől pedig a mögöttünk haladók arcába csapjuk a szutykot. (Mert a sima sárvédő önmagában nem védi meg a mögöttünk haladót!!!) A laffantyút több dologból kivághatjuk, például nehezebb, vastagabb típusú PVC-szerű anyagból, vagy akár nagyobb műanyag flakonból. Méretét úgy szabjuk ki, hogy felhelyezve a laffantyút, az alja és a talaj között nagyságrendileg tíz centiméternél ne maradjon nagyobb távolság.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

A rögzítés rémegyszerű. Fúrjunk két lyukat azonos távolságban – ezt nem árt előre kimérni – a sárvédőnk végén és a laffantyún is (így nem fog elforogni a laffantyú). Műanyag alapanyagnál használhatunk erre a célra kiselejtezett csavarhúzót, felhevítve. Használjunk szélesebb fejű csavarokat és szélesebb alátéteket feltétlenül, mert a műanyag erősen deformálódik, rögzíteni pedig erősen kell a laffantyút. Természetesen a csavarokat a kerék felől dugjuk át, a menetes részük kifelé álljon. A csavarokat nagy erővel húzzuk meg.

Sárvédőkkel kapcsolatos ügyekben bátran térj be például a Bringavilág Sportközpontba, részletekért KATTINTS IDE!!!)

Címkék: kerékpártech