Magellan Pyxis tartósteszt 1. - a váz

Szerző: shLétrehozva: 2011. április 13. 15:51
Alapos próbának vetjük alá idén a hazai márka, a Magellan versenyzésre alkalmas vázát, a Pyxis Teamet. Magyarországon a Pyxis régóta az egyik legjobb ár/érték arányú megoldás ütőképes XC/maraton bringa építésére, 2011-re jómagam is mellette tettem le a voksot, a bringával kapcsolatban így több cikkel is jelentkezünk majd.


Az alábbiakban a csupasz váz kerül bemutatásra, majd a kerékpárépítés, aminél fontos szempont volt, hogy minél takarékosabban hozzuk ki az elvárható teljesítményt a gépből. Később pedig a teartósteszt.

A Pyxis Team idén kétféle változatban kapható, egy vadonatúj fekete, „démon” festéssel, valamint a már 2010-ben is elérhető fehér színben. Én az utóbbit választottam, már csak azért is, hogy ha valamelyik versenyen sprintbefutóra kerülne sor köztünk a Magellan hazai arcával, Buruczki Szilárddal, a szpíkerek könnyen megkülönböztethessenek egymástól, a többszörös magyar bajnok ugyanis idén a fekete színvilágot promótálja.

Melyek a legfontosabb tulajdonságai egy XC-váznak? Geometria, menetstabilitás, súly, maratonok esetén nagyobb hangsúlyt kap a komfort is. Nos, a Pyxis az alumíniumból próbálja meg kihozni a maximumot, hogy megfeleljen az elvárásoknak, ami ha sikerül, máris nagy előnyben van egy másik nagyon fontos szempontból a vetélytársakkal szemben, ez pedig az ára, ami harmada egy karbonvázért fizetendő összegnek.

Nos, a geometria és a súly szempontjából már a nyers vázat kézbe véve látszik, hogy sikerült megbirkózni a feladattal. A geometria számomra a lehető legideálisabb, amolyan „speckós”, azaz hosszú váz, viszonylag alacsony középrésszel. érdekesség, hogy mértünk különböző 18-as vázakat, és az effektív felsőcsőhossz nem volt ugyanaz a fehér és fekete változatnál, nagyjából 600 mm körül volt a szórás, inkább pozitív irányban. A fejcsőszög a 70 fokot közelíti inkább, mint a 71-et, mindennek eredménye egy viszonylag nagyobb tengelytáv, 1105 mm, ami kedvez a menetstabilitásnak a gyorsabb részeken.

Tovább növeli a sportosságot a rövid homlokcső, így az alacsony kormányt kedvelők is nyugodtan beépíthetik a 100 mm-t mozgó villákat, melyekhez optimális a geometria. Az ülőcső így 73 fokot ad ki, ami ideális optimum a mászásokhoz és a síkon haladáshoz is, a hosszú vázon pedig szarv nélkül is jól esik a nyomatás, rádőlve a kormányra.

Az említett geometriai tulajdonságok egyébként inkább a maratonok szempontjából tökéletesek, de hazánkban az XC-pályákon is, lévén úgysem találkozhatunk szűk kanyarokkal tűzdelt meredek sziklakertekkel, vagy olyan nyomvonallal, ahol agresszívan kellene tenni-venni a bringát.

Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a bringa már elkészült, van is benne pár rövidebb tekerés, de részletesen nem most fogom kivesézni a menettulajdonságokat. A váz komfortjával kapcsolatban azonban annyit mindenképpen elárulnék, hogy talán a korábbi – legmerevebb – 7005-ös – alumíniumtól való eltérés kényelmesebbé is tette a bringát, amit fokoz a vékony, 27,2-es nyeregcső is. Negatívum a karbonnal szemben az alumínium rezonanciája, de erről is majd később.

Ha már szóba kerültek a karbonvázak, a Pyxis súlyát is érdemes hozzájuk hasonlítani, a 18-as méretben alig több 1300 grammnál, amivel majdnem partiban van a szénszálas anyaggal, alumínium vázak között pedig egyenesen kiváló adat ez. Mindezt triplán húzott alumíniumcsövekkel sikerült elérni, középen nagyon vékony falvastagsággal. Nekem tetszik, hogy nincsenek összevissza hajlítgatva a csövek, a stratégiai helyeken merevítéseket alkalmaztak, tetszetős a papucs is. A homlokcső-alsócső találkozásnál egy dupla merevítő lemezt találunk.

Érdemes külön megemlíteni a külcsín kialakítását, ugyanis a teljes váz arany felületkezelést kapott, majd erre került a fényezés, így a feliratot nem a fényezett felületre festették/ragasztották, hanem a fényezés során lett kitakarva az arany-színű Magellan logó. Ez mindenképpen egyedivé teszi a Pyxis Team-et, és ami szintén örömteli, hogy a klasszikus kör-keresztmetszetű csövekhez klasszikus design párosul, nincs agyonvágva az összkép csicsás elemekkel, fölösleges feliratokkal.

A váz ára: 89 000 Ft
További vásárlói információk IDE KATTINTVA érhetőek el.

Hamarosan jelentkezünk a bringaépítéssel!