Gumiválasztás a Bükk Maratonon

Szerző: shLétrehozva: 2009. augusztus 1. 10:30
A verseny előtt egy nappal szerencsére biztosan (na jó, 99%) tudjuk, száraz lesz a pálya, itt az ideje felszerelni a gumikat! Hogy ki, milyen köpenyt választ, igazából attól függ, mi a célja a Bükk Maratonon, nyerni akar, vagy végigmenni, de azért van néhány paraméter, ami bármelyik távon, bárki számára ugyanaz lehet.



Az biztos, hogy a durva, mély mintázatú, vagy sárgumit nyugodtan elfelejthetjük, az is egyértelmű, hogy érdemes széles, ballonos gumit használni. A talaj legnagyobb részben kemény, poros lesz, ilyenkor nem annyira a mintázat biztosítja a megfelelő tapadást, hanem a ballonosabb köpeny esetében alkalmazható alacsonyabb guminyomás. Egy 2,2-es gumi esetében a rider súlyától függően 2,5 bar (+/-) lehet ideális a holnapi versenyen.

Felütés szempontjából Tubeless használók előnyben, bár – ha nem is sok – lesz néhány szakasz, ahol könnyen föl lehet ütni a felnit alacsonyabb nyomáson, de egy 2,2-es szélességnél azért ez nem valószínű. A néhány rövid, defektveszélyes szakaszon pedig ésszel is lehet közlekedni…

Ki-ki, döntse el maga, hogy kockáztat-e egy valóban könnyű, nem Tubeless használatra tervezett gumival és tejjel az alacsony súly érdekében, vagy biztosra megy és egy gyári UST külsőt szerel fel tejjel, utóbbi esetében nem hinnénk, hogy az út szélén kell majd szerelni a kerekét. Belsővel közlekedők számára is vonatkozik ez. Egy két perces defektszerelést biztosan nem lehet behozni egy 70 grammal könnyebb külsővel, még akkor sem, ha valaki azt gondolja, hogy igen.

Valójában azonban a Bükk Maraton az egyik olyan verseny, ahol talán mégis érdemes kockáztatni a vékonyabb falú gumival, de mindent egybevéve a legfontosabb, hogy ballonos legyen! A ballonosság a gyors lejtőkön, a poros kanyarokban is kifizetődik, hiszen az alacsonyabb nyomáson jobban idomul majd a gumi a talajhoz, sokkal kisebb így a megcsúszás veszélye.

Mintázat szempontjából a holnapi versenyen - technikai tudásunkhoz mérten – a leginkább közelíthetjük a slick-et, a rengeteg sima, döngölt úton, aszfalton, sokkal többet nyerünk az alacsony gördülési ellenállású gumival, mint amennyit esetleg néhány kanyarban hoznánk egy agresszívabb mintázattal. Ha viszont semi-slickekkel – például Furious Fred – próbálkozunk, valóban legyünk kicsit óvatosabbak a csúsztatásokkal.

Ha fel kellene sorolni néhány gumit, mivel érdemes próbálkozni, 2,1-es, 2,2-es vagy 2,25-ös méretben, ezek nagyjából a következők lennének:

Maxxis Larsen, Conti Race King, Schwalbe Furious Fred (elöl Racing Ralph), Michelin XC Dry, vagy hasonló, alacsony, sűrű mintázat.

(S persze semmiképpen ne felejtsük el a bevált defektjavító cuccainkat magunkkal vinni!)