Erste Tourból "Kínok Kínja" ítéletidőben

Szerző: shLétrehozva: 2010. május 17. 10:46
Volt egyszer a „Kínok Kínja”, Magyarország egyik legkeményebb amatőr országúti versenye, aztán lett belőle idén Erste Tour Esztergom, az amatőr sorozat része. A vasárnapi ítéletidő azonban minden eddiginél nagyobb erőpróba, az igazi kínok kínja elé állította a résztvevőket. Vagyis a név kötelez. Két és fél órányi nem mindennapi erőpróba után Tóth Attila, a Go Fast-Bikeexpress versenyzője emelhette magasba legalább a fél kezét – csoda, hogy erre is maradt ereje…


Fotó: Takács Tamás
Amolyan családias, jó hangulatú verseny volt évek óta a Kínok Kínja, egyben Budapest Bajnokság az Esztergomi Küllőszaggatók rendezésében, aminek kinyilvánított célja, hogy kemény kihívások elé állítsa az országúti bringásokat.

Szűcs György főszervező elmondása szerint a verseny alapját egy saját edzőköre adta, ami a Vértes és Gerecse hegység legkeményebb emelkedőit érinti, és hét évvel ezelőtt egy olyan tekeréssel kívánta „meglepni” a résztvevőket, amit nem felejtenek el hamar. 100 kilométeren keresztül újabb és újabb tíz százalékos emelkedők, majd a végén a hab a tortán, 4 kilométeres emelkedő, 280 méter szinttel. „Hol van az aki kitalálta ezt? Megölöm…” – mondták néhányan a szervező visszaemlékezése szerint az első rendezés után, majd amikor ő is beért a célba, kicsit megenyhültek a kedélyek…

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Azóta egyre duzzadt a mezőny, mindig vegyes társaság, erősebb, gyengébb versenyzők, ha úgy tetszik, „profik és amatőrök”, de mindig a sportról szólt a dolog. Idén változott a név – Erste Tour Esztergom, és egyúttal a versenyt övező hangulat is megváltozott kicsit. Ennek fő oka, hogy a verseny bekerült abba a háromfordulós amatőr versenysorozatba, melynek új névadója sarkosan kinyilvánította, nem kíván profikat látni a viadalokon. Ebből sok vita alakult ki, ami mellett nem mehetünk el szó nélkül.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Kerékpáros körökben rögtön belekapaszkodtak az érintett felek a részletekbe. ki számít profinak a magyar mezőnyben? Bármilyen véleményt alá lehet támasztani érvekkel. Az a profi, aki mondjuk UCI-keretek között kerékpározással megkeresi  a csapatát bejegyzett országban aktuális minimálbér minimum kétszeresét, vagy egyszerűen az a profi, aki sokkal erősebb nálam a versenyen, nálam, aki magamat tartom az amatőr kerékpáros etalonnak? Szóval ebbe ne is menjünk bele.

A vége az lett, hogy a versenysorozat megalkotói részéről elkészült egy lista, ami alapján kitiltották a versenyről a hazai versenyek rendszeres potenciális résztvevőinek gyakorlatilag kétharmadát (az erősebb kétharmadát). Akik között van a mérnöktől a kétkezi munkáson át az egyetemistáig különféle dolgokkal foglalkozó sportember, a legkevesebb talán a kerékpározásból élő „profi”.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Nyilván örülnünk kell, ha a nem igazán elkényeztetett helyzetben lévő hazai kerékpársportba érkezik egy új támogató, azonban az említett "profik" kizárása biztosan nem használt a rendezvénynek. Fura, hogy a sorozat honlapján  oldalakon keresztül olvashatunk tudálékos - valóban amatőr szemléletű - eszmefuttatásokat arról, milyen is egy kerékpárverseny... Ezekből a "hasznosnak vélt" szavakból azonban az „igazán amatőr” célközönség valószínűleg nem sokat fog fel, legalábbis nem fogja tudni gyakorlatba átültetni. Ugyanakkor, akiktől esetleg élőben tanulhatták volna a mozgásokat a mezőnyben azok, akiknek szól az írás, ki lettek tiltva versenyről.

Az Erste Tour rendezői részről egyébként - rákérdezve e visszásságokra - szintén érzik a probléma felvetésének jogosságát, és ígéretet tettek arra, hogy a jövő évre remélhetőleg letisztultabb keretek között indulhatnak együtt a "profik" és "amatőrök". 

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

A sors fura fintora, hogy akiket kitiltottak a versenyről, már szombaton cinikusan vigyorogtak magukban, mert vasárnapra ítéletidőt jósoltak a meteorológusok. Az úgynevezett hobbiból tekerő amatőrök „tömegeire” tehát nem lehetett számítani, pedig ugrásszerűen megnőttek az esélyek az eredmény nélkül szerezhető nyereményre. Volt, aki számolgatta, hogy az 50 versenyzőből már ugye 1 az 50-hez a sokszázezret érő Scottra, 1 a 10-hez a százezres Mavic kerekekre, az meg, hogy legalább egy 25 ezres Probike utalványt nyerjen valaki, minden szerencsejáték között utolérhetetlen sansz: 1 a 2-höz…

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

A díjazással kapcsolatos tehát a másik fő kritikai észrevétel egyes versenyzőktől, amiben megint csak van ráció. Nem az a baj, hogy van értékes tombola-nyereményjáték, az jó. De képzeljük el, mit fog érezni mondjuk a vasárnapi győztes, Tóth Attila, nyáron a szerencsi fordulót követően, ha éppen ő nyeri a teljes sorozatot, feláll a dobogóra, kap egy érmet, kupát, majd 10 perc múlva valamelyik versenyzőtársa nyer tombolán egy magyar kerékpársportban szinte példátlan értékű díjat: egy közel milliós kerékpárt...

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Az építő szándékú kritikai megjegyzések után térjünk azonban vissza most már a pályára, tehát start!

Akik ott voltak, ha már ott voltak, bevállalták a versenyt, minden tiszteletünk az övék, és a Kínok Kínja szervezőié is, akik lelkiismeretesen felmérték a borzasztó veszélyes útszakaszokkal tarkított pályát, és az özönvizet produkáló esőzések miatt az utolsó pillanatban még úgy rövidítették az eredetileg 114 kilométeres távot közel 40 kilométerrel, hogy  a körülményekhez képest legkevesebb veszélyt rejtse magában. Szintén jól oldották meg feladatukat az útvonalbiztosítás.hu motorosai, akik saját testi épségüket sem kímélve vigyázták a bringásokat a forgalommal szemben, az ítéletidőben is maradéktalanul teljesítve a feladatot.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

A rajt egy órát csúszott, az Atlantis bringásai ezt már nem várták meg, inkább hazamentek, de utólag meggondolva ebben is igazat kell adni a szervezőnek, Szűcs Györgynek, mert az útvonal módosítása miatt fontosabb volt helyre tenni a dolgokat, fejeket a biztonság érdekében.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

A rajt után hamar széthúzódott a mezőny, miután Tátot követően rátértek a bringások a dimbes-dombos terepre, 5-10 fős csoportokra szakadoztak szét. Ez valahol jó is volt, mert akár egy 50-70 fős mezőny számára is borzasztó veszélyesek lettek volna az amúgy is rossz minőségű vizes utak, melyek ráadásul tele voltak iszonyúan csúszós terméssel, növényi, sár hordalékkal.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Voltak is sokan, akik látszólag minden ok nélkül buktak, szerencsére komoly sérülés nem történt, a nedves aszfalton jobban kicsússza az ember a bukást. Bukott a verseny későbbi győztese, a Go Fast-Bikeexpress versenyzője, Tóth Attila is, aki a nedves úton szintén nehezen boldoguló kísérőflottába gabalyodott bele.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Tóth végig az aktuális élbolyban tekert, és a máskor – különösen a hegyeken – hátrányt jelentő nagyobb testtömege a hidegben előnyére vált a madárcsontúakkal szemben, sőt, az eső ellen egy futár-praktikát is alkalmazott, nylon réteget téve a combja felsőn részére a lábmelegítő és a nadrág közé.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

A végjátékhoz közeledve hárman maradtak elöl, Tóth Attilán kívül az Aegon - P-Nívó – Notebookestore kerekese, Verebélyi Viktor és a Giant-Gyömrő csapatából Dancs Márton. A végéhez közeledve a trióban sokat támadták egymást, de volt, amikor éppen az aktuális bukásból kellett visszazárkózni, Verebélyi Viktor pedig a hajrához közeledve kapott defektet, amit sikerült megoldani a lehető legkevesebb időveszteséggel.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Akciók ide vagy oda, a végén döntött a 4 kilométeres meredek emelkedő, amire a Go Fast-Bikeexpress versenyzőjében maradt a legtöbb kraft. Verebélyinek az emelkedőn még sikerült visszaelőznie Dancs Mártont, így alakult ki a dobogós sorrend.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Ki kell még emelnünk a legjobb, illetve a távot egyetlen hölgyversenyzőként befejező Nagy Enikő teljesítményét, aki egyébként abszolút 12. helyen futott be, a verseny során sokszor ő húzta a tempót a fiúknak saját csoportjában.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

A legjobbak után még sokáig érkeztek az elnyúlt arcú, vacogó kerékpárosok, van, aki tolta a bringát, és a hidegben, szélviharban nehéz volt visszazökkenni a való világba. A kívánságlista élén a meleg fürdő, forralt bor, szauna és hasonlók szerepeltek, ehelyett maradt a viharkabát, zsíros kenyér.

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

Abszolút végeredmény:

1. Tóth Attila (Go Fast - Bikeexpress)

2. Verebélyi Viktor (Aegon - P-Nívó – Notebookestore Team)

Dancs Márton (Giant-Gyömrő)

Takács Tamás
  Fotó: Takács Tamás

További fotókért a versenyről KATTINTSON IDE!

Teljes eredménylista:
Kínok Kínja 2010 abszolút és korcsoportos eredménylista          
Helyezés Rajtszám Név Idő Egyesület Korcsoport
Rövid táv férfi abszolút          
1 139 Veres Marcell 0:21:17   F3 (1994)
2 152 Ancsin Marek 0:21:27 MAMA-Trek F3 (1994)
3 156 Pápai Ádám 0:22:26 Giant Gyömrő F3 (1995)
4 105 Rózsa Balázs 0:22:42 KSI F3 (1995)
5 2 Akács István 0:24:54   F3 (1994)
6 147 Sztruhár József 0:24:59 Karbona F9 (1949)
7 151 Holló Ferenc 0:25:28 WRT F9 (1945)
8 3 Andristyák József 0:29:16 BSMC F9 (1948)
9 128 Vida Mihály 0:30:16 Bakony Bike Ke F9 (1948)
10 144 Dr. Tóth László 0:31:00 Karbona F9 (1943)
11 135 Tüske Dávid 0:34:22   F1 (1999)
12 155 Kuti Géza 0:34:41   F9 (1944)
13 87 Nagy Bertalan 0:38:09 FSZSE F2 (1997)
Rövid F1          
1 135 Tüske Dávid 0:34:22   F1 (1999)
Rövid F2          
1 87 Nagy Bertalan 0:38:09 FSZSE F2 (1997)
Rövid F3          
1 139 Veres Marcell 0:21:17   F3 (1994)
2 152 Ancsin Marek 0:21:27 MAMA-Trek F3 (1994)
3 156 Pápai Ádám 0:22:26 Giant Gyömrő F3 (1995)
4 105 Rózsa Balázs 0:22:42 KSI F3 (1995)
5 2 Akács István 0:24:54   F3 (1994)
Rövid F9          
1 147 Sztruhár József 0:24:59 Karbona F9 (1949)
2 151 Holló Ferenc 0:25:28 WRT F9 (1945)
3 3 Andristyák József 0:29:16 BSMC F9 (1948)
4 128 Vida Mihály 0:30:16 Bakony Bike Ke F9 (1948)
5 144 Dr. Tóth László 0:31:00 Karbona F9 (1943)
6 155 Kuti Géza 0:34:41   F9 (1944)
Hosszú táv férfi összetett          
1 141 Tóth Attila 2:31:47 Go-Fast Bikeexpress F5 (1980)
2 127 Verebélyi Viktor 2:32:33   F5 (1980)
3 132 Dancs Márton 2:33:15 Giant Gyömrő F5 (1990)
4 18 Bohács Roland 2:35:11 GIANT_Gyömrő F6 (1975)
5 111 Specziár András 2:35:38 Balaton-Party KE F7 (1970)
6 84 Molnár Botond 2:36:57   F5 (1987)
7 120 Tarcsay Gergely 2:40:00 Peppe KSE F6 (1978)
8 134 Makács Gábor 2:41:35   F5 (1980)
9 21 Borbély György 2:42:13 AEGON P-NIVO NOTEBOOKST. F7 (1968)
10 12 Bellus Áron 2:43:05   F6 (1978)
11 130 Zsivity Zorán 2:43:42   F5 (1986)
12 99 Petsuk Zoltán 2:44:51   F5 (1983)
13 142 Patai Dániel 2:45:12 Békéscsaba Kerékpártechnika SE F4 (1992)
14 14 Benedek István 2:45:14 Balaton-Party KE F8 (1959)
15 30 Dobrovolný Ladislav 2:45:29   F8 (1959)
16 136 Illik Lastimil 2:45:35   F8 (1958)
17 115 Szilágyi Péter Pál 2:48:32 AEGON P-NIVO NOTEBOOKST. F5 (1980)
18 149 Dovák Krisztián 2:49:05 Józsefhegyi Trek F5 (1981)
19 73 Kutács Zsolt 2:49:23 Peppe KSE F5 (1986)
20 44 Hajdú Barna 2:50:05 AEGON P-NIVO NOTEBOOKST. F5 (1988)
21 81 Mester Péter 2:50:48 Peppe KSE F5 (1984)
22 146 Mészáros Gábor 2:50:54 Bringa Banda F6 (1978)
23 33 Dr. Molnár Krisztián 2:52:19   F6 (1979)
24 92 Németh István 2:52:49   F6 (1979)
25 85 Molnár Tamás Gusztáv 2:52:50 AEGON P-NIVO NOTEBOOKST. F6 (1975)
26 157 Langó Zoltán 2:53:46 Giant Gyömrő F4 (1992)
27 110 Huszár Péter 2:54:14 AEGON P-NIVO NOTEBOOKST. F6 (1973)
28 67 Kolb Tamás 2:55:02 Blue Scorpions F7 (1966)
29 94 Nordell Alvin 2:55:29 BCA/Tosk F5 (1982)
30 98 Petró Károly 2:56:43   F6 (1979)
31 32 Dovák Dávid 2:58:09   F5 (1986)
32 48 Harangozó Ferenc 3:00:21 FSZSE F5 (1987)
33 4 Antal Attila 3:01:24   F6 (1973)
34 93 Németh Zoltán 3:02:34 AEGON P-NIVO NOTEBOOKST. F6 (1972)
35 122 Tirszin Robin 3:03:28 AEGON P-NIVO NOTEBOOKST. F6 (1974)
36 90 Nagy Levente 3:04:45   F6 (1971)
37 159 Szenthe Zsolt 3:04:46   F5 (1980)
38 140 Skellecz Szabolcs 3:05:03   F6 (1976)
39 31 Dormán Bertalan 3:05:28   F5 (1986)
40 86 Móricz Tamás 3:06:10 AEGON P-NIVO NOTEBOOKST. F5 (1991)
41 148 Lengyel Márk 3:07:57 KSISE F4 (1993)
42 55 Imre Zsolt 3:09:47 Stukko Desing Team F6 (1972)
43 65 Klinger Mihály 3:10:29   F5 (1980)
44 137 Forgó Tibor 3:10:33 Salgótarján HKE F6 (1978)
45 56 Iványi Dániel 3:11:05 Sólyom Team F5 (1983)
46 109 Sikari Gábor 3:12:44   F7 (1970)
47 125 Toth Tibor 3:12:58   F7 (1970)
48 45 Halász Arnold 3:13:16   F6 (1976)
49 35 Ecsedi Péter 3:15:56   F7 (1968)
50 150 Szabó Alexander 3:16:18   F7 (1966)
51 138 Rónai Tamás 3:17:44 Salgótarján HKE F7 (1970)
52 17 Boda Kálmán 3:19:30   F6 (1977)
53 24 Budai Sándor 3:23:17   F6 (1979)
54 68 Komár András 3:23:22   F6 (1975)
55 131 Szűcs Gábor 3:23:43 Pénzügyőr SE F6 (1974)
56 52 Horváth Tamás 3:23:47 EKKE F5 (1990)
57 80 Merk Ádám 3:24:48   F5 (1981)
58 143 Dévai Dániel 3:29:00 Mátra Biker SC F5 (1985)
59 70 Komlósi Attila 3:29:43   F6 (1975)
60 10 Barta László 3:35:43   F6 (1971)
61 22 Bozsik Balázs 3:36:43   F6 (1976)
62 153 Soóki Péter 3:39:33 EKKE F7 (1970)
63 46 Halász Gábor 3:42:59   F6 (1979)
64 66 Kolb Ákos 3:47:50 Blue Scorpions F4 (1992)
65 11 Becze Zsolt 3:51:23   F8 (1960)
66 116 Sztanó Imre 4:07:52   F6 (1974)
67 100 Pincze Gábor 4:14:46   F6 (1976)
68 63 Kárász Attila 4:17:12   F7 (1968)
kizárva 97 Pál Tamás 3:50:51   F5 (1981)
Hosszú táv női          
1 88 Nagy Enikő 2:44:35 Karbona N3 (1982)
Hosszú F4          
1 142 Patai Dániel 2:45:12 Békéscsaba Kerékpártechnika SE F4 (1992)
2 157 Langó Zoltán 2:53:46 Giant Gyömrő F4 (1992)
3 148 Lengyel Márk 3:07:57 KSISE F4 (1993)
4 66 Kolb Ákos 3:47:50 Blue Scorpions F4 (1992)
Hosszú F5          
1 141 Tóth Attila 2:31:47 Go-Fast Bikeexpress F5 (1980)
2 127 Verebélyi Viktor 2:32:33   F5 (1980)
3 132 Dancs Márton 2:33:15 Giant Gyömrő F5 (1990)
4 84 Molnár Botond 2:36:57   F5 (1987)
5 134 Makács Gábor 2:41:35   F5 (1980)
6 130 Zsivity Zorán 2:43:42   F5 (1986)
7 99 Petsuk Zoltán 2:44:51   F5 (1983)
8 115 Szilágyi Péter Pál 2:48:32 AEGON P-NIVO NOTEBOOKST. F5 (1980)
9 149 Dovák Krisztián 2:49:05 Józsefhegyi Trek F5 (1981)
10 73 Kutács Zsolt 2:49:23 Peppe KSE F5 (1986)
11 44 Hajdú Barna 2:50:05 AEGON P-NIVO NOTEBOOKST. F5 (1988)
12 81 Mester Péter 2:50:48 Peppe KSE F5 (1984)
13 94 Nordell Alvin 2:55:29 BCA/Tosk F5 (1982)
14 32 Dovák Dávid 2:58:09   F5 (1986)
15 48 Harangozó Ferenc 3:00:21 FSZSE F5 (1987)
16 159 Szenthe Zsolt 3:04:46   F5 (1980)
17 31 Dormán Bertalan 3:05:28   F5 (1986)
18 86 Móricz Tamás 3:06:10 AEGON P-NIVO NOTEBOOKST. F5 (1991)
19 65 Klinger Mihály 3:10:29   F5 (1980)
20 56 Iványi Dániel 3:11:05 Sólyom Team F5 (1983)
21 52 Horváth Tamás 3:23:47 EKKE F5 (1990)
22 80 Merk Ádám 3:24:48   F5 (1981)
23 143 Dévai Dániel 3:29:00 Mátra Biker SC F5 (1985)
kizárva 97 Pál Tamás 3:50:51   F5 (1981)
Hosszú F6          
1 18 Bohács Roland 2:35:11 GIANT_Gyömrő F6 (1975)
2 120 Tarcsay Gergely 2:40:00 Peppe KSE F6 (1978)
3 12 Bellus Áron 2:43:05   F6 (1978)
4 146 Mészáros Gábor 2:50:54 Bringa Banda F6 (1978)
5 33 Dr. Molnár Krisztián 2:52:19   F6 (1979)
6 92 Németh István 2:52:49   F6 (1979)
7 85 Molnár Tamás Gusztáv 2:52:50 AEGON P-NIVO NOTEBOOKST. F6 (1975)
8 110 Huszár Péter 2:54:14 AEGON P-NIVO NOTEBOOKST. F6 (1973)
9 98 Petró Károly 2:56:43   F6 (1979)
10 4 Antal Attila 3:01:24   F6 (1973)
11 93 Németh Zoltán 3:02:34 AEGON P-NIVO NOTEBOOKST. F6 (1972)
12 122 Tirszin Robin 3:03:28 AEGON P-NIVO NOTEBOOKST. F6 (1974)
13 90 Nagy Levente 3:04:45   F6 (1971)
14 140 Skellecz Szabolcs 3:05:03   F6 (1976)
15 55 Imre Zsolt 3:09:47 Stukko Desing Team F6 (1972)
16 137 Forgó Tibor 3:10:33 Salgótarján HKE F6 (1978)
17 45 Halász Arnold 3:13:16   F6 (1976)
18 17 Boda Kálmán 3:19:30   F6 (1977)
19 24 Budai Sándor 3:23:17   F6 (1979)
20 68 Komár András 3:23:22   F6 (1975)
21 131 Szűcs Gábor 3:23:43 Pénzügyőr SE F6 (1974)
22 70 Komlósi Attila 3:29:43   F6 (1975)
23 10 Barta László 3:35:43   F6 (1971)
24 22 Bozsik Balázs 3:36:43   F6 (1976)
25 46 Halász Gábor 3:42:59   F6 (1979)
26 116 Sztanó Imre 4:07:52   F6 (1974)
27 100 Pincze Gábor 4:14:46   F6 (1976)
Hosszú F7          
1 111 Specziár András 2:35:38 Balaton-Party KE F7 (1970)
2 21 Borbély György 2:42:13 AEGON P-NIVO NOTEBOOKST. F7 (1968)
3 67 Kolb Tamás 2:55:02 Blue Scorpions F7 (1966)
4 109 Sikari Gábor 3:12:44   F7 (1970)
5 125 Toth Tibor 3:12:58   F7 (1970)
6 35 Ecsedi Péter 3:15:56   F7 (1968)
7 150 Szabó Alexander 3:16:18   F7 (1966)
8 138 Rónai Tamás 3:17:44 Salgótarján HKE F7 (1970)
9 153 Soóki Péter 3:39:33 EKKE F7 (1970)
10 63 Kárász Attila 4:17:12   F7 (1968)
Hosszú F8          
1 14 Benedek István 2:45:14 Balaton-Party KE F8 (1959)
2 30 Dobrovolný Ladislav 2:45:29   F8 (1959)
3 136 Illik Lastimil 2:45:35   F8 (1958)
4 11 Becze Zsolt 3:51:23   F8 (1960)
Hosszú N3          
1 88 Nagy Enikő 2:44:35 Karbona N3 (1982)