A második fontos elem fenekünk alatt

Szerző: shLétrehozva: 2010. november 18. 10:33
Nagyjából köztudott, hogy közérzetünk szempontjából a kerékpár egyik legfontosabb alkatrésze a nyereg, azonban már kevesebben vannak vele tisztában, hogy mennyi mindent befolyásol a vázat a nyereggel összekötő elem, a nyeregcső.


Ezért gondoltuk úgy, hogy az FSA nyeregcső-kínálatának bemutatója kapcsán szót ejtünk általánosságban is a nyeregcsövekről, a különböző típusú vagy anyagból készült csöveket milyen bringákhoz, bringásoknak ajánljuk.

Az FSA széles palettájának köszönhetően jól áttekinthetőek a különböző megoldások, kezdjük a csúcson, a versenyzőknek tervezett K-Force karbon családdal! A karbon nyeregcsövek két legfontosabb tulajdonsága a könnyű súly, valamint a rezgéselnyelő képesség.

Bár utóbbit legtöbbször másodsorban említik, valójában a fontosabb jellemző, ugyanis a szénszálas anyag – az alumíniummal ellentétben – kiválóan csillapítja a magasabb frekvenciájú, kisebb amplitúdójú rezgéseket, ami hosszabb távon nagyban befolyásolják komfortérzetünket.

A magas frekvenciájú rezgések alattomosan fárasztanak, ugyanis feltűnés nélkül gyakorolnak hatást bázis-izomzatunkra, majd ízületeinkre, a bringás mozgásban kevésbé terhelt, vagy passzív izomcsoportoknak ha csekély mértékben is, de folyamatosan kompenzálni kell, ami elfáradásukhoz vezet, pláne, ha kevésbé vannak edzésben.

FSA
A karbon cső tompítja a magas frekvenciájú rezgéseket, amit például a recés gumi kelt.
Fotó: FSA

Egy jó minőségű karbon nyeregcső (ugyanez igaz a karbon kormányra is) fenti ok miatt nagyon pozitív irányban befolyásolja például egy alumínium váz tulajdonságait, és sokkal olcsóbban nyerhetünk egy hosszú távon kényelmesebb bicót, mint a karbonváz megvásárlásával (természetesen ez a kombináció nem nyújt más szempontból is hasonló menettulajdonságokat, mintha karbonvázon ülünk, de erre most nem térnék ki).

A kiváló minőségű karbonszövetből készült K-Force csöveket tehát nem csak könnyű súlyuk miatt érdemes alkalmaznunk, lássuk, milyen „seatback”-re, azaz hátrahajlásra van szükségünk, mert szinte egyedülálló módon, az FSA három opciót is kínál: 0; 25; 32,5 mm-t.
Általában hegyikerékpáron toljuk kicsit előrébb a nyerget az ideális pozíciónál, a meredek mászásoknál szükséges súlyponteltolás miatt, de a magasabb hajtásfrekvenciához is ideális az előrébb tolt nyereg. Kőbe vésett szabályok nincsenek, az ideális nyeregpozíció függ felépítésünktől (tagjaink, combcsont, sípcsont, lábfej egymáshoz viszonyított arányától) tekerési stílusunktól, lazaságunktól.

FSA
K-Force Light (SB 0 mm) karbon nyeregcső (195 gramm) Fotó: FSA

A nyeregcső választásakor fontos tudni, ha ismerjük ideális nyeregbeállításunkat, azt többféle kombinációban is megkaphatjuk, lévén a nyeregpálca előre-hátra tologatásával is kompenzálhatunk. Az extrém eltolásokat – főleg hátrafelé – azonban kerüljük, mert így a nyeregpálcát és a nyeregcsövet is nagyobb nem kívánt terhelésnek tesszük ki. Ha például egy magas bringás esetében a 25 mm-es seatback-kel rendelkező nyeregcsőben a skála maximumértékéig hátra kellene tolni a nyerget, válasszunk inkább 32,5 mm-es hátrahajlásút. Elvileg az ideális, ha a nyeregcsőben a skála közepénél van befogva a nyereg.

FSA
K-Force Light (SB 25 mm) karbon nyeregcső (210 gramm) Fotó: FSA

A további kényelem érdekében azonban tovább játszhatunk a nyeregcsövekkel! Például hiába lenne ideális mondjuk a zéró seatback típusú nyeregcső kicsit hátratolt nyereggel, a hajlított fejrészű cső jobban hajlik, tehát kényelmesebb, válasszuk ezért a 25 mm-es hátrahajlást és toljuk inkább előre a nyerget. Merevfarú hegyikerékpárokon ez nagyon kényelmes kombináció tud lenni, de országúton is hasznos, mert a hajlított fej jobban kirugózza a kisebb úthibákat.

FSA
K-Force Light (SB 32,5 mm) karbon nyeregcső (219 gramm)
Fotó: FSA

A nyeregcső átmérőjét a váz határozza meg, tehát nem válogathatunk, amit azért tudni kell, hogy a szűkebb átmérőjű cső jobban hajlik. Akinek ez számít, a váz kiválasztásánál jusson eszébe ez, ha több opció is szóba jöhet. (FSA nyeregcsöveket 27,2-, 30,9-, és 31,6 mm-es átmérővel kaphatunk.) Országúton már régebben, de csúcskategóriás hegyikerékpárokon is megjelentek az elmúlt egy-két évben az integrált nyeregcsöves karbonvázak.

FSA
K-Wing aero integrált fej (193 gramm)
Fotó: FSA

Ezek a legnagyobb merevséget nyújtják, a legkevesebb hajtásenergia vész el, és a rezgéselnyelő képességük is kiváló. Gyengéjük a nehezebb állíthatóság, és a merevség oltárán áldozni kell a rugalmasságból, tehát teljesítményorientált versenyzőknek érdemes használni, hegyen, beülve, zéró teljesítményveszteséggel lehet haladni. Az FSA az integrált rendszerekhez is kínál csonkot, a K-Force és az SL-K családból is.

FSA
Carbon Pro kompozit nyeregcső (240 gramm)
Fotó: FSA

Az FSA alumínium csövei a középkategóriát képviselik (más gyártó kínálatában még mindig szerepelnek ultrakönnyű prémium alucsövek, karbonvázban ezek remekül teljesítenek továbbra is, hiszen a karbon egyik legfőbb előnyét, a rezgéselnyelő képességet maga a váz adja), átmenetet képez a kompozit SL-K cső, amely gazdaságosabb gyártástechnológiával egyesíti a karboncsövet az alumínium fejjel. Az SL-K kétféle seatback-kel érhető el, zéró és 20 mm. A menettulajdonságokra és a komfortérzetre gyakorolt hatás szempontjából megjegyezném, hogy a hátrahajlás nélküli változat ugyanazt az érzést adja, mint az egy darabból kialakított karbon.

FSA
SL-250 alu nyeregcső (267 gramm)
Fotó: FSA

Az alumínium csövek között szintén több átmérőben válogathatunk FSA nyeregcsövek között, a legtöbb sztenderd 20mm-es seatback-kel rendelkezik, míg találhatunk egy felső kategóriás alumínium nyeregcsövet is, az elsősorban hegyikerékpárokhoz javallott XC190 zéró hátrahajlással mindössze 228 grammot nyom 27,2 mm-es átmérővel.

FSA
SL-280 alu nyeregcső (300 gramm)
Fotó: FSA

Manapság számtalan-féle nyeregcsőfej-kialakítással is találkozhatunk. Ebből a szempontból érdemes átgondolnunk, hogy a súly, vagy a minél precízebb állíthatóság fontos-e számunkra, esetleg a robosztusabb kialakítás, itt sincsenek kőbe vésett szabályok. Fontos tulajdonsága még a nyeregcsőnek a hossza, minél hosszabb, annál többet hajlik, ezt a tulajdonságát az átmérőhöz hasonlóan a vázválasztásnál határozhatjuk meg. (Az FSA nyeregcsövei általában 350 mm-es hosszban érkeznek.)

Az FSA termékk hazai forgalmazója a Bikeline Kft.

Bővebb termékinformáció angol nyelven:

Országúti IDE KATTINTVA

Mountain bike IDE KATTINTVA