Ha valaki sokkal erősebb a csapattársainál, az könnyen kivégezheti a többieket, így nagyon hamar szétesik a csapat, ráadásul ilyenkor az erősebbekre halmozottan sok vezetés jut, így a csapat hamarabb elfárad, lelassul.
Ezért aki nagyobb sebességre képes, az inkább hosszabbat vezet elöl, de nem rántja meg a tempót. Amikor egy gyengébb versenyző kiáll elölről, és egy erősebb túlságosan felgyorsít, a 2-3 km/h sebességkülönbség végzetes lehet, aki túlságosan nagy oxigénadósságba kerül, az nem biztos, hogy vissza tud állni hátul a sorba, főleg ha az út éppen emelkedik. Erre mondjuk, hogy kihúzta a sort alóla.
Nem biztos, hogy minden kiváló egyéni időfutam menő jó a csapat időfutamon is, de általában a nagyobb teljesítményre képes versenyzőknek nem szokott gondot okozni ez a versenyszám.
Legtöbb problémájuk az apró termetű, hegyi menőknek, és a sprintereknek van.
A sprinterek között kivételt képeznek a klasszikus versenyzők, mint Boonen vagy Hushovd, ők jók az időfutamban, sőt kiválóan segíthetik a csapatot egy kritikus helyzetben, ha túlságosan lelassulna a csapat.
Fotó: Reuters |
Sokat számít az összeszokottság, az hogy hogyan rakják össze a csapatot, ki kit követ, itt természetesen a testi adottságoknak is nagy szerepük van, nem áll egy két méteres menő egy 160 centis mögé, vagy a legerősebb a leggyengébb mögé, a már említett „kivégzés” miatt.
Néhány csapatnál egyértelműen látszik, hogy évente maximum 3-4 alkalommal ülnek az időfutam kerékpáron, így nem mernek rendesen beállni egymás mögé, túl sokat kihagynak, kanyarokban túl lassúak. Magyarán szólva már a rajt előtt elveszítik a versenyt. Legjobb nézni a francia csapatokat, akik szinte „szédülnek” az időfutam kerékpáron, nem kevésbé a kisebb olasz csapatokról. Ebből ma gyönyörű bukásokat láthattunk.
Fotó: Reuters |
Cancellara a legjobb ellenpélda erre, az első szakaszon ő volt az egyetlen versenyző, aki szinte minden kanyarban időfutam pozícióban fordult, és hajtott, ott is ahol a legtöbben kihagytak egy hajtást vagy esetleg fékeztek. Ez kanyaronként egy két másodpercet jelenthet, így ugyanez csapat időfutamon is sokat hozhat.
A Garmin rengeteget gyakorol, előnyben is van a többi csapattal szemben, hiszen a versenyzők nagy része egy városban lakik Spanyolországban, így nem túl nehéz összehozniuk egy közös edzést.
Fotó: Reuters |
A Columbia is nagy súlyt fektet erre a számra, szezonon kívül az edzőtáborokban szinte minden napos feladat ennek a gyakorlása. Emellett a szélcsatornás tesztek, és rendszeres edzés az időfutam kerékpáron hatalmas előnyt jelent.
A Saxo Banknál a korábbi kiváló időfutam menő, Bobby Julich segíti a versenyzőket az ideális beállításokban, technikai apróságokban, és minden másban, amin egy jó időfutam múlhat.