3 nap, 24 sör, hidraulikus krossz-fék...

Szerző: shLétrehozva: 2011. február 22. 21:55
Hidraulikus tárcsafék Cyclo-cross bringán? Igen! Ki csinálja meg ezt először itthon? A krossz szezon végéhez közeledve találtam rá erre a cikkre, ami talán hasznos is lehet, ugyanis a következő szezonig elegendő idő jut a kivitelezésre…


Egy nem túl régi UCI döntés értelmében már használható tárcsafék is a cyclo-cross versenyeken. A 2010-es USA Nemzeti Bajnokságon már sokan használtak is ilyet, sőt a hazai mezőnyben is látni már tárcsafékes bringát, természetesen még csak a klasszikus bowden húzású tárcsafékkel szerelve.

Ez alól kivétel a Buy-Cell Ibis csapat színeiben versenyző és csapatfőnökként tevékenykedő Tim Cannard, aki két éve egy karbon vázzal, merev villával, egyenes kormánnyal és 29”-os kerékkel, vaskos gumikkal és hidraulikus tárcsafékkel tervezett indulni egy nevenincs cyclocross viadalon.

Az utolsó pillanatban megváltoztak a szabályok, miszerint csak cyclocross gumikkal (maximum 35 mm széles) és országúti kormánnyal lehetett csak indulni, hogy egy neves viadalként kerülhessen megrendezésre. Cannard tudta, hogy az utolsó pillanatban neki néhány változást kell még eszközölni, hogy a kedvenc bringájával versenyezhessen és a jelenlegi fékeit használhassa (6 db krossz bringája van, de mégis Trannyt szereti a legjobban).

Valahogy meg kellett oldani, hogy a bowden húzású fékkarokkal működtetni tudja a hidraulikus tárcsafékét. „3 éjszakával és 24 sörrel később kitaláltam” – mondta a Cyclocross Magazinnak.

Formula, Magura, Shimano...  

Cannard és üzleti partnere, Denzil Wessels kifejlesztették a „324”-esnek elnevezett találmányt (a 3 az eltelt időre a 24 pedig a sörök számára vonatkozik). Egy alumínium bilincsre és egy adapterre volt szükség a tárcsafék-kar kormányra helyezéséhez és a munkahenger működtetéséhez.

Ilyen volt...  

Cannard úgy változtatta a fékkart, hogy a munkahenger párhuzamos lett a kormánnyal és a fékkart pedig az országúti fékkábellel működteti. Az eredmény pedig a megnövekedett fékerő és a hidraulikus fék elérhetősége akármelyik országúti fékkarral. Ezzel a módosítással talán fél fontot veszít (~227 gramm), de ez a kiszámíthatatlan versenykörülmények közt megéri, mondta Cannard, akinek alig 18 fontos (8,16 kg) a bringája. Ez a bringa karbon egyenes kormánnyal 16,5 fontot (7,26 kilogramm) nyomott.

Ilyen lett.  

Habár Cannad egy sebességgel versenyzik, a tárcsafék-kar adaptere könnyedén használható fékváltókarral vagy akár időfutam fékkarral is.

Cannard már a találmány szabadalmán dolgozik és úgy véli, hogy a piacnak nagy szüksége lenne rá. „Gondolj egy megpakolt túrázóra, aki 250 fontot (113,4 kilogramm) nyom és nagy sebességről kell megállnia” – mondja Cannard, amint felidézi egyik bringás turista barátját, aki mindig a fékbeállításokra panaszkodik.

Cyclocrossosok, túrázók és esős időben közlekedők mindannyian potenciális vásárlók lehetnek. Az első 100 példány titánból fog készülni és az általa is használt fékekkel lesz kompatibilis, de úgy tervezi, hogy később alumíniumból is – akárcsak a prototípusnál – és más fékekkel is elérhető lesz.

(Forrás: http://www.cxmagazine.com/drop-bar-hydraulic-disc-brakes-cable-pull-adapter-for-cyclocross-cannard)