Csehország,
Szlovákia, Fehéroroszország, Ukrajna és Svédország nagykövetségein
kitették az áldozatok fekete szalaggal átkötött fotóit, és az emberek
ide helyezik a virágokat.
Az illetékes főhatóság közölte: a gép
mindkét feketedobozát megtalálták, és mindkettő ép, de mivel a víz alól
hozták ki, időt vesz igénybe megszárításuk és a rögzített anyag
feldolgozása.
Bejelentették, hogy egész Oroszországban minden
Jak-42-est soron kívüli vizsgálatnak vetnek alá, s ez egy hét alatt
lezajlik. Az ilyen típusú repülőgépek használatát nem tiltják be, de
minden egyes gép esetében külön döntenek majd arról, hogy repülhet-e a
továbbiakban.
Az orosz lapok pénteken arra a megállapításra
jutottak, hogy bármi volt is e legutóbbi légi katasztrófa közvetlen oka,
a hiba az orosz polgári légi forgalom egész rendszerében van, a
repülőgépgyáraktól a pilóták képzésén át a karbantartás területéig
mindenütt problémák vannak.
A Moszkovszkij Komszomolec című lap
első oldalán idézte fel Magomed Toboljev berepülő pilóta, Oroszország
hőse augusztusi interjúját, amely ezzel a címmel jelent meg: "Húsz éve
gyilkolják az orosz repülést". Toboljev akkor egyebek között azt mondta:
"Ősz, tél, és megint kezdenek potyogni. A Jak és AN gépek teljesen
amortizálódtak, azonnal le kellene állítani őket".
A lapban
további berepülő pilóták beszéltek arról, hogy szerintük a pilóta
követhette el a hibát, de e mögött is a rendszer belső problémái állnak:
a külföldi gépeken repülő pilóták jóval magasabb fizetést kapnak, ezért
a legjobbak ilyen munkát keresnek. De már a kiképzéssel is nagy bajok
vannak, mert a főiskolákon nem maradtak jó szakpedagógusok, ezért
képzetlen emberek kerülnek ki onnan. De még a gyakoroló repülőgépek sem
felelnek meg a célnak.
Elmondták: szép, amit Dmitrij Medvegyev
elnök mondott, hogy bármi áron, akár külföldről biztonságos gépeket kell
beszerezni. Ám a polgári repülés rendszert alkot, s azokat a gépeket,
amelyeket ki akarnak most vonni a forgalomból, a Jakovleveket,
Antonovokat külön az orosz körülményekre tervezték, és nem lehet
helyettük csak úgy külföldi gépeket alkalmazni, vagy pedig át kell venni
hozzájuk a megfelelő rendszert, infrastruktúrát, ami sok billiós
kiadásokat követelne. A nyilatkozók egybehangzóan javasolták az egykori
polgári repülésügyi minisztérium újbóli megszervezését, mert úgy vélték:
a problémák jelentős része abból ered, hogy számtalan, egymástól
teljesen független hatóság és főhatóság irányítja a repülést, és így
semmilyen rendszert nem lehet megteremteni.
A Komszomolszkaja
Pravdában egy szakértő szintén azt fejtette ki: az oroszországi
repülőgép-balesetek idei statisztikája felülmúlja a nemzetközi átlagot,
és bár minden alkalommal eltérő okokat állapítanak meg, nyilvánvaló: a
légi közlekedésben Oroszországban összesűrűsödtek a megoldatlan
problémák, és elérték a kritikus tömeget.