Mélyponton a gumihelyzet a Formula-1-ben

Szerző: SHLétrehozva: 2013. július 1. 11:18
A hétvégi Formula-1-es Brit Nagydíj drámai fordulatokat tartogatott, de leginkább azzal kerül be a sportág történetébe, hogy a gumiprobléma Silverstone-ban érte el a mélypontját. Ezt négy defekt, és a gyártó Pirelli értetlenkedése jelezte, majd utólag az is kiderült, hogy a futam egy ponton nagyon közel került ahhoz, hogy idő előtt leintsék. A világbajnoki címvédő Sebastian Vettel (Red Bull) kiesése az élről pedig újraosztotta a 2013-as világbajnoki kártyákat.


 

"Közel voltunk ahhoz, hogy meglengessük a piros zászlót. Nem akarok számokat mondani, de megfordult a fejemben, hogy ezt kellene tenni - mondta Charlie Whiting, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) versenyigazgatója. - Nem emlékszem, hogy ilyesmit láttam volna valaha az F1 történetében. Négy ilyen katasztrofális hiba egyetlen versenyen, ez szerintem az első alkalom volt."

Az említett négy hiba, a nagy bal hátsó defekt átírta az egész versenyt, felborított minden addigi taktikát. Az időmérőn a pole pozíciót megszerző Lewis Hamilton (Mercedes) abroncsa az élen autózva robbant szét, és pár körön belül Felipe Massa (Ferrari) és Jean-Éric Vergne (Toro Rosso) járt ugyanígy, a futam vége felé pedig Sergio Pérez (McLaren).

Szerencse, hogy nem történt sérülés, pedig Fernando Alonso (Ferrari) közel volt hozzá, mikor Pérez felrobbanó gumijának darabkái az autója előtt suhantak el. "Nagyon megijedtem, de legalább annyira szerencsés is vagyok - nyilatkozta a futam után a spanyol. - Körülbelül egy centiméteren múlt, hogy nem kaptam el a törmeléket."

"Ami történt, az elfogadhatatlan - mondta feldúltan az élről induló, de a defektje ellenére is a negyedik helyen záró Lewis Hamilton. - A biztonság a legfontosabb, most pedig valaki simán karambolozhatott volna. A safety car mögött autózva arra gondoltam, hogy itt tényleg csak akkor tesznek majd valamit, ha valaki megsérül."

Jean Todt, a FIA elnöke már jelezte a Pirellinek, hogy a Silverstone-ban történtek után azonnali megoldást vár a problémára. A gumigyártó sem érti a helyzetet, de a képviselői emiatt ülnek tárgyalóasztalhoz szerdán a Nürburgringen, a július 7-i Német Nagydíj helyszínén, de könnyen lehet, hogy ilyen gyorsan nem jutnak kielégítő eredményre az ügyben.

A hétvégi futam azonban egy pozitív meglepetéssel is szolgált, ugyanis az utolsó körökben olyan versenyt láthattunk, mint már régen. A kulcsmomentum a címvédő, és a világbajnoki pontversenyt idén is vezető Sebastian Vettel (Red Bull) váratlan kiesése volt (kivételesen nem a gumi miatt), ami után vérszemet kapott az élmezőny.

A hajrá legnagyobb hőse Mark Webber (Red Bull) volt, aki bizonyította, hogy valóban megkönnyebbült a döntése után, miszerint szezon végén kiszáll a Formula-1-ből. Az ausztrál pilóta pár körön belül megelőzte Daniel Ricciardót (Toro Rosso), Adrian Sutilt (Force India) és Kimi Räikkönent (Lotus), így a második helyen fejezte be a futamot. Sőt, ha még egy kört kap, a futamgyőztes Nico Rosberget (Mercedes) is lehagyta volna.

A finn pilóta csapata egyébként csúnyán eltaktikázta a befutót, mert Vettel kiesése után, a safety car beküldése előtt a riválisokkal ellentétben nem cserélt kereket, így hiába került akkor az élre, a végére még a dobogóról is lecsúszott. Webber, Alonso után Hamilton is megelőzte, a spanyol harmadik lett, így feljött Vettelre a világbajnoki pontversenyben.

Igaz, a kétszeres világbajnok pilóta a dobogós hely ellenére sem volt elégedett, mert szerinte komoly gondok vannak a Ferrarinál a fejlesztésekkel, így fogalma sincs, mennyire lesz versenyképes az F138 az elkövetkezendő futamokon. Ami viszont biztos, hogy idejük nincs sok, ugyanis hétvégén máris itt van a Német Nagydíj, majd a mezőny a Hungaroringre jön július 28-án.

2013-AS FORMULA-1-ES SZEZON
BRIT NAGYDÍJ, VÉGEREDMÉNY
1. Nico Rosberg német Mercedes 1 óra 32:59.456 p.
2. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault + 0.7 mp.h.
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari + 7.1 mp.h.
4. Lewis Hamilton brit Mercedes + 7,7 mp.h.
5. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault + 11.2 mp.h.
6. Felipe Massa brazil Ferrari + 14.5 mp.h.
7. Adrian Sutil német Force India-Mercedes + 16.3 mp.h.
8. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari +16.5 mp.h.
9. Paul di Resta brit Force India-Mercedes +17.9 mp.h.
10. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari + 19.7 mp.h.
11. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault + 21.1 mp.h.
12. Valtteri Bottas finn Williams-Renault + 25.0 mp.h.
13. Jenson Button brit McLaren-Mercedes + 25.9 mp.h.
14. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari + 26.2 mp.h.
15. Charles Pic francia Caterham-Renault + 31.6 mp.h.
16. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth + 36.0 mp.h.
17. Max Chilton brit Marussia-Cosworth + 1:07.6 p.h.
18. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault + 1:07.7 p.h.
19. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1 kör h.
NEM ÉRTEK CÉLBA
Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 47. kör
Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 42. kör
Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 36. kör

Leggyorsabb kör: Mark Webber (ausztrál, Red Bull): 1:33.401 (52. kör)

AZ EGYÉNI ÉS KONSTRUKTŐRI VILÁGBAJNOKÁG ÁLLÁSA
1. Sebastian Vettel (német, Red Bull) 132 pont 1. Red Bull-Renault 219 pont
3. Fernando Alonso (spanyol, Ferrari) 111 2. Mercedes 169
3. Kimi Räikkönen (finn, Lotus) 100 3. Ferrari 168
4. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 87 4. Lotus-Renault 112
5. Mark Webber (ausztrál, Red Bull) 87 5. Force India-Mercedes 59
6. Nico Rosberg (német, Mercedes) 82 6. McLaren-Mercedes 37
7. Felipe Massa (brazil, Ferrari) 57 7. Toro Rosso-Ferrari 24
8. Paul Di Resta (brit, Force India) 36 8. Sauber-Ferrari 6
9. Romain Grosjean (francia, Lotus) 26
10. Jenson Button (brit, McLaren) 25
11. Adrian Sutil (német, Force India) 23
12. Jean-Éric Vergne (francia, Toro Rosso) 13
13. Sergio Pérez (mexikói, McLaren) 12
14. Daniel Ricciardo (ausztrál, Toro Rosso) 11
15. Nico Hülkenberg (német, Sauber)

KAPCSOLÓDÓ CIKKÜNK
A gumi csődöt mondott, a pilóták nem
Káoszba fulladt Silverstone, miután a Formula-1 -es Brit Nagydíjon rövid időn belül hárman is bal hátsó defektet kaptak, köztük az élen autózó Lewis Hamilton (Mercedes) is. Nem sokkal a verseny vége előtt a futamot vezető...
Tovább a teljes cikkhez »