A Baracaldo és Valdezcaray közötti 160 kilométeres távon egy ötfős szökevénycsoportnak sikerült nagy előnyre szert tenni, köztük német időfutammenővel, Tony Martinnal és a későbbi szakaszgyőztes ausztrál Simon Clarke-kal. A mezőny élén viszonylag későn kezdte meg az üldözést a Movistar, valószínűleg ma nem is akartak rámenni a bónuszmásodpercekre a tegnapi győzelem után. Alejandro Valverde csapatának jó lett volna, ha a szökevények elviszik az időjóváírásokat, akkor könnyebben kontrollálható a mezőny a hegyen, csak arra kellett volna vigyázni, hogy a trikó ne forogjon veszélyben.
A Team Sky azonban 30 kilométerrel a cél előtt támadásra szánta el magát a nagyon erős oldalszélben. Leugrottak a szélre, ami pillanatokon belül zavart keltett a mezőny elején, és a hirtelen ritmusváltás után, ahogy mindenki próbálta jó helyre tenni a kereket, bukás következett be, aminek az összetettet vezető Valverde és a Liquigas első embere, Eros Capecchi is áldozatul esett.
Szerencsére nem sérültek komolyabban, vissza tudtak ülni a bringára, a Sky azonban hamar egyperces előnybe került, mögöttük több részre szakadt a mezőny a bukás és az oldalszél következtében. Közösségi oldalakon többen is nehezményezik, hogy a Sky miért „használta ki” a piros trikós bukását, de ebben az esetben nem arról van szó, amikor géphiba, vagy szerencsétlen baleset következtében, semleges szituációban kerül hátrányba a líder. Itt konkrétan az volt a Sky terve, azért támadtak, hogy az oldalszélben szétszaggassák a mezőnyt, az ilyenkor keletkező zűrzavarban benne van a bukás kockázata.
Hogy pont Valverde esett, csúnyán hangzik, de az ő baja. Nem mellesleg ekkor még arra is volt esély, hogy akár utolérjék a szökevényeket. Persze a spanyol szemszögéből is lehet nézni az esetet, aki a befutó után rögtön nehezményezte a Sky manőverét:
„A Sky leszélezett, amihez joguk van, de nem így, hogy ráhúznak a fél mezőnyre. Mi történt? Ők okozták a bukást. Leugrottak a balszélre, nem néztek semerre, mintha egyedül lettek volna az országúton. Még nem volt rá alkalmam, de erre szeretnék majd magyarázatot kérni tőlük…”
Bár a Movistarnak és a Liquigasnak végül sikerült megközelíteni a hegyig az élmezőnyt, nem sikerült összezárni, így borítékolható volt, hogy ma Valverde hátrányba kerül. Még így is csak 15-20 másodpercen múlt a felzárkózás, de már a 14 kilométeres emelkedő első harmadában Alberto Contador támadott, csapattársával Navarróval, jövőbeni csapattársával, Nicholas Roche-sal és Chris Froome-mal szakadtak el. Győzött azonban a lankásabbra váltó emelkedőn befújó szél, Contador és Froome jobbnak látták, ha nem erőltetik a szökést néhány másodpercért.
Eközben elöl Martin és Clarke számára elérhető közelségbe került a szakaszsiker, a németnek nem lehetett könnyű megbirkózni a ténnyel, hogy Clarke jobb sprinter nála. Nem is volt igazi meccs a befutón, az ausztrál simán faképnél hagyta Martint. A piros trikót a főmezőnyben érkező Joaquim Rodriguez vette át, Valverde pedig viszonylag szerencsésen megúszta a mai napot, a favoritok csoportjához képest egyperces hátránnyal.
A 4. szakasz eredménye:
- 1. Simon Clarke (Aus) Orica – GreenEdge 4:30:26
- 2. Tony Martin (Ger) Omega Pharma-Quickstep 0:00:02
- 3. Assan Bazayev (Kaz) Astana Pro Team 0:00:22
- 4. Marcos Garcia (Spa) Caja Rural 0:00:55
- 5. Nicolas Roche (Irl) AG2R La Mondiale
- 6. Linus Gerdemann (Ger) Radioshack-Nissan 0:00:57
- 7. Laurens Ten Dam (Ned) Rabobank Cycling Team
- 8. Andrey Zeits (Kaz) Astana Pro Team 0:01:01
- 9. Bauke Mollema (Ned) Rabobank Cycling Team 0:01:04
- 10. Jan Bakelants (Bel) Radioshack-Nissan
Az összetett állás:
- 1. Simon Clarke (Aus) Orica – GreenEdge 4:30:26
- 2. Tony Martin (Ger) Omega Pharma-Quickstep 0:00:02
- 3. Assan Bazayev (Kaz) Astana Pro Team 0:00:22
- 4. Marcos Garcia (Spa) Caja Rural 0:00:55
- 5. Nicolas Roche (Irl) AG2R La Mondiale
- 6. Linus Gerdemann (Ger) Radioshack-Nissan 0:00:57
- 7. Laurens Ten Dam (Ned) Rabobank Cycling Team
- 8. Andrey Zeits (Kaz) Astana Pro Team 0:01:01
- 9. Bauke Mollema (Ned) Rabobank Cycling Team 0:01:04
- 10. Jan Bakelants (Bel) Radioshack-Nissan