Ettől lehet izgalmas a Giro

Szerző: SHLétrehozva: 2013. május 4. 15:42
3454,8 kilométer, 2 egyéni időfutam, egy csapat időfutam, 7 sík szakasz, 5 etap közepes hegyekkel, egy változó domborzatú szakasz hegyi befutóval, valamint 5 magashegyi szakasz hegyi befutóval. Röviden így összegezhetjük a 2013-as Giro d’Italia 21 etapját. A BikeMag elemzése az esélyesekkel és a csapatbemutatóval.


A 2013-as Giro d’Italia nem tűnik olyan kőkeménynek, mint a korábbi években, az első héten egy háromnapos blokkot leszámítva (amit ki lehet pihenni) 200-as szakaszok sem követik egymást folyamatosan, és olyan blokkot sem találunk, amikor három-négy napon át Mortirolo vagy Zoncolan szintű extrém meredek hegyóriásokat kellene leküzdeni.

A versenyt azonban a tempó teszi nehézzé, és elképzelhető, hogy pont azért látunk majd izgalmas versenyt, mert a favoritoknak nem kell túlságosan tartalékolni. A korábbi extrém itinerekkel az volt a baj, hogy egy átütő erejű támadás bárki számára rosszul sülhetett el, így a legjobbak nem szívesen vállalkoztak, inkább kivártak az utolsó kilométerekig. Most talán kevésbé igaz, hogy egy nagy energiákat igénylő támadásért másnap fizet meg valaki a 20%-os emelkedőn.

A sprinterek az első héten fickándozhatnak leginkább, a csapatidőfutam is komoly presztízzsel bír majd, nem beszélve arról, hogy a GreenEdge, a Garmin, a BMC vagy más csapat arra tesz majd fel mindent, hogy ezt követően birtokolhassák néhány napig a Maglia Rosa-t. Ezután három háromnapos hegyi blokk lesz a második és harmadik héten, ez kedvez a támadásoknak, sőt, ha egy támadó szellemű gárdának (mint az Androni, a Colombia, a Katyusa vagy a Vini Fantini) nem sikerül kijátszani egyik opcióját, próbálkozhat újra más emberrel.

Ami mégis defenzív hangulatot teremthet, az a sok időfutamkilométer, és a brutálisan erős Team Sky, de hasonló taktikával működhet majd a címvédő Ryder Hesjedal csapata, a Garmin is. Ők nem fogják támadni a klasszikus hegyi menőket a hegyi szakaszokon, hiszen a kronókon perceket vernek rájuk. Sokat láthatjuk tehát majd a mezőny élén Bradley Wiggins segítőit, akiket valószínűleg már a hegyi szakaszok elején betámadnak a vállalkozó szelleműek.

Érdekes helyzetek állhatnak majd elő, mert a Team Sky nem fog mindenkire ugrani, viszont a Garminon kívül (esetleg az aktuális rózsaszínű trikós csapatán kívül) nem nagyon számíthatnak majd szövetségesre a verseny kontrollálásában, mindenki rájuk fog várni, érthető okokból. Így előfordulhat, hogy a jó hegyi menők második vonalából, vagyis a kapitányok után a második, harmadik legjobb emberek keverednek szökésbe, és kerülnek előnybe az összetettben.

Előbbiekre említhetnénk több „kevésbé nagy sztárt”, akikre most senki nem gondol, de ha benéznek a nagyok egy szökést, egy jó hegyi menővel szemben nehéz lesz súlyos perceket ledolgozni idén. A másik oldalon Wigginsék a védekező szellemű versenyzéssel azért is pórul járhatnak, mert a Giro csattanója a 20. szakaszon következik, a legnehezebb hegyi befutóval, ahol a három hét fáradalmait figyelembe véve óriási különbségek is kialakulhatnak. Kockázatos taktika lehet bízni a hegymenetek Watt-alapú tervezésében és bízni abban is, hogy a megvalósítás is működni fog a harmadik hét végén és nem lesz egy ellenfél, akinek nagyon elsül a lába.

Előállhat olyan helyzet is, hogy a nagymenők közül valaki – például a címvédő Hesjedalhoz hasonló karakterisztikájú versenyző – megpróbál 19-re lapot húzni, végig meghúzza magát a Sky sora mögött, és a 20. szakaszra időzíti a mindent elsöprő támadást. A Wiggins legfőbb ellenfelének tartott Vincenzo Nibali ilyen szempontból nincs könnyű helyzetben, mert a hazai szurkolók és a média őt szinte belekényszerítik majd a folyamatos támadásokba a három hét során, amibe idő előtt belefáradhat.

Akikre érdemes figyelni: ITT

CSAPATBEMUTATÓ: ITT

A 21 szakasz:
1. szakasz     Május 4.     Nápoly (sík szakasz)     130 km
2. szakasz     Május 5.     Ischia – Forio (csapatidőfutam)     17.4 km
3. szakasz     Május 6.     Sorrento – Marina di Ascea (változó domborzat)     222 km
4. szakasz     Május 7.     Policastro – Serra San Bruno (változó domborzat)     246 km
5. szakasz     Május 8.     Cosenza – Matera (sík szakasz)     203 km
6. szakasz     Május 9.     Mola di Bari – Margherita di Savoia (sík szakasz)     169 km
7. szakasz     Május 10.     San Salvo – Pescara (változó domborzat)     177 km
8. szakasz     Május 11.     Gabicce Mare – Saltara (egyenkénti időfutam)     54.8 km
9. szakasz     Május 12.     Sansepolcro – Firenze (változó domborzat)     170 km
Pihenőnap     Május 13.
10. szakasz     Május 14.     Cordenons – Montasio (hegyi szakasz, hegyi befutó)     167 km
11. szakasz     Május 15.     Tarvisio – Vajont (változó domborzat)     182 km
12. szakasz     Május 16.     Longarone – Treviso (sík szakasz)     134 km
13. szakasz     Május 17.     Busseto – Cherasco (sík szakasz)     254 km
14. szakasz     Május 18.     Cervere – Bardonecchia (hegyi szakasz, hegyi befutó)     168 km
15. szakasz     Május 19.     Cesana Torinese – Col du Galibier (hegyi szakasz, hegyi befutó)     149 km
Pihenőnap     Május 20.
16. szakasz     Május 21.     Valloire – Ivrea (változó domborzat)     238 km
17. szakasz     Május 22.     Caravaggio – Vicenza (sík szakasz)     214 km
18. szakasz     Május 23.     Mori – Polsa (egyenkénti hegyi időfutam)     20.6 km
19. szakasz     Május 24.     Ponte di Legno – Val Martello (hegyi szakasz, hegyi befutó)     139 km
20. szakasz     Május 25.     Silandro – Tre Cime di Lavaredo (hegyi szakasz, hegyi befutó)     203 km
21. szakasz     Május 26.     Riese Pio X – Brescia (sík szakasz)     197 km

Címkék: giro_d_italia