A 2013-as Giro d’Italia nem tűnik olyan kőkeménynek, mint a korábbi években, az első héten egy háromnapos blokkot leszámítva (amit ki lehet pihenni) 200-as szakaszok sem követik egymást folyamatosan, és olyan blokkot sem találunk, amikor három-négy napon át Mortirolo vagy Zoncolan szintű extrém meredek hegyóriásokat kellene leküzdeni.
A versenyt azonban a tempó teszi nehézzé, és elképzelhető, hogy pont azért látunk majd izgalmas versenyt, mert a favoritoknak nem kell túlságosan tartalékolni. A korábbi extrém itinerekkel az volt a baj, hogy egy átütő erejű támadás bárki számára rosszul sülhetett el, így a legjobbak nem szívesen vállalkoztak, inkább kivártak az utolsó kilométerekig. Most talán kevésbé igaz, hogy egy nagy energiákat igénylő támadásért másnap fizet meg valaki a 20%-os emelkedőn.
A sprinterek az első héten fickándozhatnak leginkább, a csapatidőfutam is komoly presztízzsel bír majd, nem beszélve arról, hogy a GreenEdge, a Garmin, a BMC vagy más csapat arra tesz majd fel mindent, hogy ezt követően birtokolhassák néhány napig a Maglia Rosa-t. Ezután három háromnapos hegyi blokk lesz a második és harmadik héten, ez kedvez a támadásoknak, sőt, ha egy támadó szellemű gárdának (mint az Androni, a Colombia, a Katyusa vagy a Vini Fantini) nem sikerül kijátszani egyik opcióját, próbálkozhat újra más emberrel.
Ami mégis defenzív hangulatot teremthet, az a sok időfutamkilométer, és a brutálisan erős Team Sky, de hasonló taktikával működhet majd a címvédő Ryder Hesjedal csapata, a Garmin is. Ők nem fogják támadni a klasszikus hegyi menőket a hegyi szakaszokon, hiszen a kronókon perceket vernek rájuk. Sokat láthatjuk tehát majd a mezőny élén Bradley Wiggins segítőit, akiket valószínűleg már a hegyi szakaszok elején betámadnak a vállalkozó szelleműek.
Érdekes helyzetek állhatnak majd elő, mert a Team Sky nem fog mindenkire ugrani, viszont a Garminon kívül (esetleg az aktuális rózsaszínű trikós csapatán kívül) nem nagyon számíthatnak majd szövetségesre a verseny kontrollálásában, mindenki rájuk fog várni, érthető okokból. Így előfordulhat, hogy a jó hegyi menők második vonalából, vagyis a kapitányok után a második, harmadik legjobb emberek keverednek szökésbe, és kerülnek előnybe az összetettben.
Előbbiekre említhetnénk több „kevésbé nagy sztárt”, akikre most senki nem gondol, de ha benéznek a nagyok egy szökést, egy jó hegyi menővel szemben nehéz lesz súlyos perceket ledolgozni idén. A másik oldalon Wigginsék a védekező szellemű versenyzéssel azért is pórul járhatnak, mert a Giro csattanója a 20. szakaszon következik, a legnehezebb hegyi befutóval, ahol a három hét fáradalmait figyelembe véve óriási különbségek is kialakulhatnak. Kockázatos taktika lehet bízni a hegymenetek Watt-alapú tervezésében és bízni abban is, hogy a megvalósítás is működni fog a harmadik hét végén és nem lesz egy ellenfél, akinek nagyon elsül a lába.
Előállhat olyan helyzet is, hogy a nagymenők közül valaki – például a címvédő Hesjedalhoz hasonló karakterisztikájú versenyző – megpróbál 19-re lapot húzni, végig meghúzza magát a Sky sora mögött, és a 20. szakaszra időzíti a mindent elsöprő támadást. A Wiggins legfőbb ellenfelének tartott Vincenzo Nibali ilyen szempontból nincs könnyű helyzetben, mert a hazai szurkolók és a média őt szinte belekényszerítik majd a folyamatos támadásokba a három hét során, amibe idő előtt belefáradhat.
Akikre érdemes figyelni: ITT
CSAPATBEMUTATÓ: ITT
A 21 szakasz:
1. szakasz Május 4. Nápoly (sík szakasz) 130 km
2. szakasz Május 5. Ischia – Forio (csapatidőfutam) 17.4 km
3. szakasz Május 6. Sorrento – Marina di Ascea (változó domborzat) 222 km
4. szakasz Május 7. Policastro – Serra San Bruno (változó domborzat) 246 km
5. szakasz Május 8. Cosenza – Matera (sík szakasz) 203 km
6. szakasz Május 9. Mola di Bari – Margherita di Savoia (sík szakasz) 169 km
7. szakasz Május 10. San Salvo – Pescara (változó domborzat) 177 km
8. szakasz Május 11. Gabicce Mare – Saltara (egyenkénti időfutam) 54.8 km
9. szakasz Május 12. Sansepolcro – Firenze (változó domborzat) 170 km
Pihenőnap Május 13.
10. szakasz Május 14. Cordenons – Montasio (hegyi szakasz, hegyi befutó) 167 km
11. szakasz Május 15. Tarvisio – Vajont (változó domborzat) 182 km
12. szakasz Május 16. Longarone – Treviso (sík szakasz) 134 km
13. szakasz Május 17. Busseto – Cherasco (sík szakasz) 254 km
14. szakasz Május 18. Cervere – Bardonecchia (hegyi szakasz, hegyi befutó) 168 km
15. szakasz Május 19. Cesana Torinese – Col du Galibier (hegyi szakasz, hegyi befutó) 149 km
Pihenőnap Május 20.
16. szakasz Május 21. Valloire – Ivrea (változó domborzat) 238 km
17. szakasz Május 22. Caravaggio – Vicenza (sík szakasz) 214 km
18. szakasz Május 23. Mori – Polsa (egyenkénti hegyi időfutam) 20.6 km
19. szakasz Május 24. Ponte di Legno – Val Martello (hegyi szakasz, hegyi befutó) 139 km
20. szakasz Május 25. Silandro – Tre Cime di Lavaredo (hegyi szakasz, hegyi befutó) 203 km
21. szakasz Május 26. Riese Pio X – Brescia (sík szakasz) 197 km