A vélemények természetesen megoszlanak, de az olaszok között akadnak, akik mindenképpen próbálják valamivel magyarázni, hogy 9 szakaszból eddig 8-at külföldiek nyertek, a „díjnyertes” összeesküvés-elmélet készen áll:
Konkrétan a cikkek szerzői sem kívánják kétségbe vonni Goss vagy a többiek győzelmeinek tisztaságát, Evans heroikus győzelmét a sárban, de mégis, a mezőnyben – állítólag – közszájon forgó technikai dopping jelenlétéről írnak. Megint csak „állítólag”, vannak olyan csapatok a mezőnyben, akik igenis használják a nyeregcsőbe épített elektromotorokat. Vásott, csaló bringások...
Példaként a gruberassist.com oldalon is látható elektromotort említik, ami egy 31,6-os átmérőjű nyeregcsőbe építhető, kívülről láthatatlan szerkezet, ami egy kúpos fogaskeréken keresztül hajtja meg – segít rá – a középtengelyre.
A szerkezetet bemutató videó:
Az oldalon bemutatott motorhoz képest tulajdonképpen csak az akkumulátort kell más formában megoldani, ami nem túl nagy technikai kihívás. (Nem ide tartozik, de a Team Sky csapatának részvételével már kísérleteztek például olyan ruházattal, ami az emberi test elektromos töltöttségéből merít energiát, és viszi át ezt a nyergen keresztül a kerékpárra, a Shimano Dura Ace DI2 elektronikus váltórendszer működtetéséhez.) Az elektromos rásegítő 200 Wattot képes hozzáadni teljesítményünkhöz, akár másfél órán át bírja egy feltöltéssel.
![]() |
|
A kiindulási alap: a Gruberassist szett |
Ha csak a Gruberassist-ból indulunk ki, a motor 900 gramm, az akkumulátor sem nyom többet 1000 grammnál, tehát összességében kevesebb mint 2 kg-mal dobja meg a kerékpár súlyát. Extra könnyű vázzal, kerekekkel, Sram Red szettel már simán le lehet vinni egy kerékpár súlyát 6 kilogramm alá, ami azt jelenti, hogy alkalmazva a Gruberassisthoz hasonló elektromotort a bringa nem sokkal lépi túl a 7 kilogrammot, ami egyáltalán nem feltűnő (az UCI súlyhatár 6,8 kg).
A promó videó hétköznapi bringásoknak:
Ennyit a technikai részletekről, az tehát egyértelmű, hogy elviekben kivitelezhető a technikai doppingnak ez a formája. Nézzük hogyan valósítható meg a csalás verseny közben:
Az olaszok szerint az ilyen módon felturbózott kerékpárokat nem a versenyek végjátékában, hanem a táv korábbi szakaszában használják, mert a befutó után, a kerékpár ellenőrzésekor kiderülhetne a turpisság. Az állítólagos koreográfia a következő: A verseny első óráiban, vagy bizonyos szakaszában a megbütykölt bringát használják, menet közben ugye van lehetőség kerékpárcserére, így a végjátékra felülnek a frankó gépre és azzal fejezik a versenyt az ilyen módon csalók, csak éppen a döntő pillanatokra sokkal pihentebben érkeznek, mint 4-5 óra normális tekerés után.
Így kell kerékpárt cserélni:
A legrosszabb nyelvek odáig merészkednek, hogy a svájci klasszis, Fabian Cancellara teljesítményét is ilyen módon kérdőjelezik meg, aki ugye többször cserélt kerékpárt a Flandriai Körversenyen. Visszatérve az elméletre, a kerékpárcserét követően a „sáros” bringát a csapat személyzete elrejti, nyilván nem a szálloda előtt parkoló szerelőkamionban. A kerékpáros találékony állatfaj…
A sztorinak várhatóan folytatása következik…