Ami Lance Armstrongot röpíti...

Szerző: shLétrehozva: 2009. július 8. 16:14
Az utóbbi években az időfutam kerékpárok már inkább repülőgépekre hasonlítottak, mint hétköznapi bringákra, a kedvező légellenállás érdekében minden szerkezeti elemet a végletekig lapítottak. Az Asztana időfutam bringáin azonban új koncepció szerint próbálták közelíteni a tökéletest.


Nemrég a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség, hogy gátat szabjon az űrtechnika térhódításának – ne befolyásolja lényegesen a technikai háttér a teljesítményt – bevezette az úgynevezett 3:1 szabályt.

Ez azt jelenti, hogy a szerkezeti elemek (például a váz „csövei”, villaszárak, kormányszár, stb.) keresztmetszetének egyik kiterjedése nem lehet több mint a háromszorosával nagyobb a másik kiterjedésénél. Tehát például - pongyolán fogalmazva - ha a váz alsócsöve mondjuk négy centiméter vastag, akkor nem lehet 12 centiméternél magasabb, vagy mondjuk az egy centiméter magas kormány nem lehet vízszintesen három centiméternél vastagabb.

A leszabályozás természetesen nem foghatott ki a tervezőmérnökökön. Armstrongék Trek időfutam bringáin olyan újításokkal találkozhatunk, melyek túlmutatnak „holmi” aerodinamikusabb homlokcső-kialakításon vagy díszítéseken.

Matt Pacocha - velonews.com
Armstrong ezt a vázat július 23-án használja majd. Vajon miért sárga???
Fotó: Matt Pacocha - velonews.com

A Kamm Tail Concept lényege (amit a német aerodinamikai-tervezőről neveztek el), hogy a szembeszélben legideálisabb – jelentősen lapított – 8:1 arányú aerodinamikus profilt veszik alapul, majd a profil legszélesebb pontja mögötti rész nagyobb felét egyszerűen elhagyják. A levegő így ugyanúgy törik meg, mint a lapított 8:1 arányú szárnyakon, csak a hiányzó elnyújtott szakasz nem tölt be stabilizáló szerepet vagy nem termel felhajtó/leszorító erőt, mint a repülőgépeknél. Ráadásul, az ilyen építésű váz oldalszélben még jobban is működik, nem kap bele a szél, mint egy vitorlába. Ezt a tervezési elvet követték a Treknél a legtöbb vázelem kialakításánál, így a villaszárakon, az alsócsövön, nyereg-vázcsövön és a támvillákon.

Matt Pacocha - velonews.com
Leipheimer gépe a rá jellemző, viszonylag magasra emelt kormánnyal Fotó: Matt Pacocha - velonews.com

Ezt a koncepciót egyébként az autógyártásban alkalmazták már, például napjainkban a Toyota Priusnál és a Volvo S60-nál, vagy korábban a Ford GT40-nél vagy a hatvanas évek végén gyártott Ferrariknál. A Trek szabadalmaztatta kerékpárokon ezt a kialakítást, így egyelőre óvják, védik a „titkot”, talán ennek is köszönhetőek a sokak nemtetszését kivívó festések Armstrong, Contador vagy Leipheimer bringáin.

Matt Pacocha - velonews.com
  Fotó: Matt Pacocha - velonews.com

A krikszkrakszos, vagy teljesen matt festés miatt nehéz fotók alapján lekoppintani a vonalakat. Az autógyártásban például a BMW-nél óvják hasonlóan a prototípusokat. Alberto Contador először a Dauphiné Liberé versenyen használt ilyen bringát.
A Treknél kihangsúlyozták, hogy az új időfutam kerékpárjaik oldalszélben mutatják meg igazán a korábbi TTX bringákhoz képest, mit tudnak: kisebb a „vitorla”, gyorsabb a bringa. Nem csak a légellenállás miatt mások azonban az új gépek, ugyanis a merevség 17 százalékos növelése mellett sikerült 200 grammot fogyasztani a TTX-hez képest.

Matt Pacocha - velonews.com
Fékpofák kandikálnak ki a villából, de hol vannak a féktestek??? Fotó: Matt Pacocha - velonews.com

Évekig gondolkoztak a különböző kerékpárgyártók fejlesztői azon is, hogy hová dugdossák el a légellenállást „rettenetesen elrontó” fékeket. Tették a villa mögé, középtengely mögé, alá, mindenhová. Az amerikaiak pedig gondoltak egyet és beépítették a fékeket a vázszerkezetbe!

Természetesen magától értetődik, hogy így az összes bowden a vázon belül fut (kivéve a hátsó váltónál található nyúlfarknyi darabot), semmi kilógó alkatrész, csak a fékpofák kandikálnak ki a villából, láncvillából.

Matt Pacocha - velonews.com
  Fotó: Matt Pacocha - velonews.com

Armstrong már ezt az új Speed Concept TT bringát használta a prológon és a csapat időfutamon is, amely az „1274” névre hallgat, utalva azokra a rákból meggyógyult emberekre, akik a Livestrong alapítványnak köszönhetik életüket.

Matt Pacocha - velonews.com
  Fotó: Matt Pacocha - velonews.com

Az alkatrész beszállító, a Sram is hozzájárult a tökéletes időfutamgép kifejlesztéséhez. Könnyítettek az amúgy is a világ legkönnyebb szettjének számító Sram Red család darabjain, ilyen például a formája után "Bullet" névre keresztelt váltókar, amely minden eddigi hasonló alkatrésznél kisebb és könnyebb, ráadásul megspórolták az adapter szerkezetet, a kar közvetlenül az ennek megfelelően kialakított kormánytoldalék végére csavarozható.

Rossz hír a márka rajongóinak, hogy egyelőre csak az Asztana versenyzői használhatják a Speed Concept kerékpárokat, a 2010-es katalógusban sem szerepelnek még.

(Forrás: velonews.com)