Szvoboda maradhatna a vb-mezőnyben is!

Szerző: shLétrehozva: 2011. június 23. 18:08
Az OXXO Energy Drink kijuttatta Szvoboda Bencét a motocross világbajnokságra, s a magyar versenyző olyan jól mutatkozott be, hogy a vb-s csapat el sem akarja engedni. Pedig előzetesen nagyon visszafogott célokkal utazott: mindenek előtt a sérülés elkerülése, hiszen a megszokott pályáktól teljesen eltérő körülmények között zajlik a világbajnokság. Cél volt a tapasztalatszerzés, mind a pályákat, az ellenfeleket és a vb hangulatát illetően.


Amikor kiderült, hogy az OXXO Energy Drink jóvoltából Szvoboda Bence rajthoz állhat a világbajnokságon, a csapat összeült, és megbeszélték, mik is a célok:
Természetesen a pontszerzés is szóba került, de a legfontosabb az volt, hogy kiderüljön, hol is tart a magyar motokrossz mezőny színvonala, hol tud Bence motorozni a vb mezőnyében, van-e ott egyáltalán keresni valója.

Mindez persze rengeteg pénzbe kerül, hiszen amint lesérül egy versenyző a vb-n, rögtön sorban állnak a jelentkezők a helyére, még ha csak néhány versenyen is indulhatnak, s a csapat válogathat a tehetségek között. Akit kiválasztanak, annak kell minden költséget állnia, s csak a nevezés egy versenyre több százezer forint, ehhez jön az utazás, a motor javítása, tönkrement alkatrészek költségei, úgyhogy nem kevés pénzbe kerül egy futam.

Szvoboda Bencének mindössze egy hete volt felkészülni első világbajnoki szereplésére, persze ennyi idő alatt nem sokat lehet tenni, de mivel itthon is javában zajlik a versenyszezon, tökéletes kondícióban volt az OXXO pilótája. Persze ez a kondi elég a magyar, a német és a cseh bajnokságok futamaira, de a világbajnokságon egészen más terhelésnek vannak kitéve a versenyzők.
Míg Szvoboda Bence 30 perces futamokhoz szokott, a vb-n 40 percesek a versenyek, és nem a plusz tíz perc a sok. A pálya nehézségi szintje, a mezőny tempója mind sokkal erősebb. Olyan pályákon zajlik a világbajnokság, amik nagyon technikásak, a legnagyobb ugratókat az MX2-nek csak az első 4-5 versenyzője tudja átugrani, mert nekik van hozzá elég erős motorjuk. Annyit locsolják, és tárcsázzák a pályákat, hogy szó szerint térdig érő nyomok alakulnak ki a futamok közepére, a motorblokk felakad, és ezekből a nyomokból kell tempót venni, majd elugrani hármas ugrókat. Ilyen nehéz, Szvoboda Bence számára ismeretlen pályákon 40 percen keresztül, óriási tempóban végig koncentrálva versenyezni sokszor még a legnagyobb neveknek sem megy, Ken Roczen például az élen bukott Portugáliában akkorát, hogy ki kellett állnia.
Mindezek ellenére Bence remekül helyt állt, s ha a szerencse is mellé áll kicsit, pontokat gyűjthetett volna. Portugáliában az első futamon, élete első világbajnoki szereplésén a 21.-ik helyen végzett, a második futamot technikai probléma miatt kellett feladnia, a kuplungja mondta fel a szolgálatot.
Spanyolországban az időmérő versenyen végig 14.-ik helyen motorozott, s a vége előtt nem sokkal defekt miatt kellett kiállnia. Kiderült, a Scott-csapat, és a gumis csapat is hibázott, a gumisok nem defektmentes gumit szereltek Bence kerekére, szerelői pedig nem ellenőrizték le, vajon minden rendben van-e a kerékkel.

Az első futamon kiütötték alóla a motort, s a mezőny végéről felzárkózva 24.-ik lett, a másodikon pedig az előtte motorozó ellenfél egy ugratónál elvette a gázt, Bence próbálta kikerülni, de tempót vesztett, így rosszul érkezett az ugrató végére, s óriásit esett, ráadásul sérült lábára még rá is esett a motor, ezért fel kellett adnia a versenyt.

Nem volt tehát szerencséje Szvoboda Bencének, sem a technikai problémák, sem a sérülések nem kerülték el, de tény, hogy a vb tempóját, pályáit még szoknia kell a magyar versenyzőnek, viszont erre egyedül ott van lehetőség, vb-s pályákon, a vb mezőnyében.
Szvoboda Bence így értékelte két világbajnoki versenyét:

„Portugáliában túlságosan izgultam, nem voltam felkészülve az egészre, nem is lehettem, hisz most voltam először vb-n, és minden új volt,. Egyszerre szakadt a nyakamba az új, rendkívül nehéz pálya, az új motor, az új környezet, ráadásul a technika is közbeszólt. Spanyolországban már minden más volt, mutatja ezt a kvalifikációs futamom is, de ismét jöttek az esések. Nagyon gyorsak az ellenfelek, és nagyon nehezek a pályák, végig koncentrálni kell, és leginkább fejben fáradtam el, szokni kell ezt a nyomást. Ami mindenképp pozitívum, hogy látom, miben vagyok lemaradva, mit kell fejleszteni ahhoz, hogy fel tudjam venni a vb ritmusát. Rendkívül motivált vagyok, dupla erővel vetem bele magam az edzésbe, a motorozásba, hogy a következő lehetőségnél ne legyen kérdés a vb pont.”

A KTM Scott Racing csapatfőnöke annyira meg volt elégedve Bencével, a hozzáállásával, a tehetségével, a kitartásával, a motorozásával, hogy közölte a spanyol verseny után: szeretné, hogy Bence az összes hátralévő világbajnoki futamon indulna csapata színeiben.

Ez nagyon jó lenne, de több milliós költséggel járna, még úgy is, hogy a Scott-csapat annyira szeretné az OXXO Energy Drink pilótáját soraiban tudni, hogy kevesebb pénzt kérne Bencétől.

Itthon nem könnyű előteremteni ekkora összeget, de kis segítséggel megoldható lenne, például a szövetség felkarolhatná az ügyet, segíthetne benne, hiszen egy olyan magyar pilótáról van szó, aki pontszerző helyen tudna motorozni a világbajnokságon. Aki amellett, hogy képviseli hazánkat a legrangosabb versenysorozatban, irányt mutathat az utánpótlás nevelésnek is, bebizonyítva, hogy igenis ott a helyünk a motokrossz vb-n!