Egy éve hunyt el a legendás Colin McRae

Szerző: shLétrehozva: 2008. szeptember 16. 18:03
Skóciában 2007. szeptember 15-én egy helikopter csapódott a földbe, fedélzetén az 1995-ös ralivilágbajnok Colin McRae utazott, ötéves fiával és két barátjával. Mindannyian szörnyethaltak. A 39 éves világhírű pilóta tragikus balesete a teljes rali és autósportot megrázta, egy karizmatikus egyéniség búcsúzott, a szurkolók örökre megőrzik emlékét.


 

Kalandos út vezetett Colin McRae fantasztikus rali-karrierje felé, már fiatalon beleszeretett a motorsport világába, ám eleinte a kétkerekűek között tevékenykedett. A sokkal inkább az ügyességről, mint a sebességről szóló triál-motorozás volt az első szerelme, még a nyolcvanas években.

 

Talán az izgalom, talán a száguldás öröme ihlette a váltást, hamarosan raliautóban találta magát, 1986-ban debütált a skót bajnokságban egy Talbot Sunbeam volánja mögött. Hamar elnyerte a szurkolók szimpátiáját, nemcsak eredményesen szerepelt, hanem arra is ügyelt, hogy a nézők szórakotatásáról is gondoskodjon, minden kockázatot vállaló stílusával.

 

A szakértők már ekkor a híres Ari Vatanenhez hasonlították versenyzését, amely büszkeséggel töltötte el az ifjú Colint, hiszen példaképe volt a finn sztár. A tehetségét az 1987-es évben már a rali-világbajnokság mezőnyében kamatoztatta, egy Vauxhall Novát terelgetett Svédországban.

 

A sikerek eleinte elmaradtak, két esztendővel később is csak a 15. helyen zárt összetettben. Ám ekkor még alig töltötte be 20. életévét. A következő időszakban egy Subaruval versenyzett, két alkalommal nyerte meg a brit-ralibajnokságot, nem volt kérdés a legjobbak között van a helye.

 

A japán istálló volánjánál 1995-ben egészen a világbajnoki címig menetelt, állandó csatát vívott a spanyol Carlos Sainzzal.

 

A kilencvenes évek második fele a finn Tommi Makinen sorozatáról szólt, a négy vb-címet begyűjtő versenyző mögött több alkalommal végzett második helyen az összetett pontversenyben.

 

A Subarunál eltöltött hat idény után, a Ford Focusra nyergelt át, szinte azonnal győzött a Szafari-ralin és Portugáliában is. A 2002-es esztendőben sporttörténelmi tettet hajtott végre, 25. győzelmét szerezte meg a rali vb-n. Ugyan azóta a francia Sebastian Loeb 44 sikerrel már lényegesen túlszárnyalta, teljesítménye mégis figyelemre méltó.

 

A 2003-as évben még a Citroënnél még eltöltött egy idényt, ám lélekben már új utakon járt. Három esztendővel később megjelent az extrém sportok legrangosabb viadalán az X-Games sorozatában, ahol második helyen zárt a motokrossz ügyességi számának királya, Travis Pastrana mögött.

 

Sokoldalúságát a Dakar-ralin is bizonyította, két verseny során négy szakaszgyőzelmet aratott, egyszer célba ért, ám beceneve McCrash, második alkalommal már itt is kísértette, romokba törte Nissanját és idő előtt búcsúzott.

 

Nevét adta minden idők talán legnépszerűbb számítógépes ralijátékához, a Colin McRae Rallyhoz, amely öt részt ért meg és játékosok millióit ejtette rabul.

 

Az elmúlt esztendőben már visszatérését rebesgette az angol sajtó, amikor az élet közbeszólt. Az Everton-Manchester United angol bajnoki labdarúgó mérkőzésről tartott hazafelé az általa vezetett helikopterrel, amikor egy mérföldre a skót Lanark városától a földbe csapódott. A lángok martalékaivá vált.

 

A későbbi vizsgálatok kiderítették műszaki hiba okozta a tragikus balesetet, ahol nemcsak McRae, hanem fia, Johnny és két közeli barátja is életét vesztette. A hír sokkolta a szurkolókat és az autósport szerelmeseit.

 

Egy igazi karakter távozott, aki minden egyes alkalommal, ha a volán mögé ült, nézők tömegeinek arcára csalt mosolyt látványos vezetési stílusával, bukásaival és sikereivel. Emlékét örökre megőrzi a rali világa.